Počasí dnes9 °C, zítra10 °C
Pátek 19. dubna 2024  |  Svátek má Rostislav
Bez reklam

Větší změny nejdřív za pět let. I nedostatky na přebudovaném sídlišti v Olomouci jsou v ochranné lhůtě

Vyšlapané cestičky v trávníku, málo přechodů i zvláštní vedení cyklostezek. Obyvatelé sídliště v olomouckých městských částech Nové Sady a Povel už čtyři měsíce využívají kompletně přebudovaná veřejná prostranství ulic Zikova či Schweitzerova, kudy nově vede tramvajová trať. Připomínky posílají občané také komisím městských částí, na případné větší změny ale není v blízké budoucnosti prostor. Do projektu hrazeného z dotací se nesmí pět let výrazněji zasahovat.

Po zprovoznění kompletně přestavěného úseku na olomouckém sídlišti se rozběhla diskuze nejen na sociálních sítích, prvotní připomínky od občanů evidují také zástupci komisí městských částí. „Bál jsem se, že podnětů bude hodně. Ale nakonec to tak zlé nebylo. Nejčastěji se připomínky občanů týkají přechodů a rozvržení parkovacích míst,“ přibližuje Stanislav Hampl, předseda KMČ Nové Sady.

Nově sestavená komise po podzimních volbách zatím monitoruje situaci. „S dalšími podněty čekáme na jaro. Uvidíme, kudy lidé chodí nejvíc, kde je vyšlapaná tráva a podobně. Pak se obrátíme na město. Přechodů je tam za mě žalostně málo. Je vidět, že lidé byli zvyklí přecházet na určitých místech a teď přebíhají mimo zónu, která je k tomu určená,“ upozorňuje Hampl.

Půlmiliardová přestavba s rezervami. Značení na Zikově je pro cyklisty nebezpečné, míní koordinátor BESIPu

Nepříjemné rezervy vidí v nové podobě Zikovy ulice v Olomouci krajský koordinátor BESIPu Miroslav Charouz. Lokalita sídliště se proměnila kvůli prodloužení tramvajové trati a během takřka dvouleté stavby vznikly i nové křižovatky, silnice,...

Krajský koordinátor BESIPu Miroslav Charouz se pozastavil nad dopravním řešením lokality, která může být pro některé účastníky provozu matoucí. Za první měsíce zpřístupnění oblasti pro provoz už lidé fotili na sociální sítě několik dopravních nehod. „Ptal jsem se na tuto záležitost i zástupců policie. Řekli mi něco ve smyslu, že to není nic nenormálního. Když se udělá nová křižovatka, tak nějakou dobu trvá, než se tam lidé naučí jezdit. Není to podle nich nic extrémního. Ale dochází tam k různým nehodám i třeba s tramvajemi,“ potvrdil Stanislav Hampl.

Další probíranou kapitolou je vedení trasy pro cyklisty. Ta mění na přibližně sedm set metrů dlouhém úseku několikrát svou formu a polohu vůči autům. „Je to trochu jako dopravní hřiště, lidé si zvykají. I pro cyklisty je to složitější, chvilku jedou po stezce, chvilku v provozu. V autě předjíždět cyklisty je také problematické, muselo by se najet na vyvýšený kolejový pás, tak se raději člověk táhne za cyklistou,“ přidává svou zkušenost předseda KMČ Nové Sady.

Komplexnější přehled o pohybu cyklistů navíc poskytnout podle Hampla jarní a letní měsíce, kdy tuto formu dopravy budou lidé využívat častěji. Případné požadavky na změny se budou muset zvažovat také z pohledu takzvané udržitelnosti projektu. Ta stanovuje standardní povinnost zachovat výstupy projektu placeného z dotací bez určitých úprav po dobu pěti let. „Laicky řečeno se do investice po nějakou dobu nesmí výrazněji zasahovat. Udělat změnu ve značení je asi možné, ale určitě nepůjde v této ochranné lhůtě rozkopat chodník nebo posunout cyklostezku,“ poznamenal Hampl.

Jaký máte dojem z rekonstrukce ulic kolem nové tramvajové trati v Olomouci?

Celkem hlasovalo693 čtenářů

Podle stanoviska uvedeného v zápisu z jednání KMČ navíc trať na Nových Sadech a Povelu tvoří součást projektu s odstavy tramvají u hlavního nádraží, které budou dokončeny až v polovině letošního roku. „K zahájení udržitelnosti dojde až přibližně na podzim 2023, to znamená udržitelnost bude trvat do roku 2028. Neplnění dotačních podmínek má za následek uplatnění sankce ze strany poskytovatele dotace. Odstranění nedostatků a jejich případná náprava naráží na technické a legislativní požadavky a není možné je provést,“ uvádí město informaci pro komisi městské části.

„Čas možná ukáže, že by bylo dobré upravit některá místa vodorovným dopravním značením. Například šikmými pruhy, aby řidiči omylem nenajížděli na tramvajové těleso. Myslím, že je potřeba, aby to tam zkušený odborník nějakou dobu pozoroval a navrhl určitá opatření. Vodorovné značení dokáže udělat divy. Když bude mít řidič přesně vyznačenou trasu, tak nebude propadat myšlenkám, že něco udělal špatně,“ komentoval před časem koordinátor BESIPu Charouz.

Prodloužení tramvajové trati Hampl po čtyřech měsících hodnotí jako přínos pro místní obyvatele. „Za tramvaj jsem rád, využívá ji hodně lidí. Máme i podnět na umístění automatu na jízdenky na zastávku Rožňavská. Myslel jsem, že tramvají nebude tolik lidí jezdit, ale zastávky bývají dost zaplněné. Zatím nemám informaci, jak to vnímají lidé z blízkých domů, kde může být vyšší vliv hluku,“ uzavřel předseda novosadské komise.

Hodnocení článku je 86 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Stanislav Heloňa

Štítky Doprava, investice, rekonstrukce, Zikova, Schweitzerova, Nové Sady, tramvajová trať, cyklostezka, dopravní nehoda, Olomouc

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Větší změny nejdřív za pět let. I nedostatky na přebudovaném sídlišti v Olomouci jsou v ochranné lhůtě  |  Zprávy  |  Hanácká Drbna - zprávy z Olomouce a Olomouckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.