Počasí dnes11 °C, zítra15 °C
Čtvrtek 25. dubna 2024  |  Svátek má Marek
Bez reklam

Děti země žalují povolení D1 u Přerova. Doufají v odkladný účinek a přerušení prací

Krajský soud už podle předsedy ekologického spolku Děti Země posuzuje dvě žaloby proti stavebním povolením pro vybudování posledního chybějícího úseku dálnice D1 Přerov – Říkovice. Stavba začala na přelomu loňského a letošního roku přípravnými pracemi. Podle odpůrců záměru ale mají dokumenty zásadní nedostatky.

Stavební povolení podle předsedy Dětí Země Miroslava Patrika neobsahují řadu ochranných opatření ohledně vodních toků a krajinného rázu, přičemž v nich chybí i nová rozptylová studie a posouzení vlivu imisí na veřejné zdraví. Dálnice D1 nyní končí na kraji Přerova a navazující poslední desetikilometrová část do Říkovic má vyřešit dlouhodobě špatnou dopravní situaci nejen v Přerově, ale také například na dálnici D46 mezi Olomoucí, Prostějovem a Vyškovem.

Patrik uvedl, že pro dálnici D1 u Přerova vydaly v roce 2021 čtyři stavební úřady celkem sedm stavebních povolení se 121 stavebními objekty, z nichž od prosince 2022 jsou již dvě pravomocná a pět povolení čeká na výsledek odvolacího řízení. První žalované stavební povolení se týká 53 a druhé 14 stavebních objektů. „Obě stavební povolení mají podle nás zásadní vady a nezákonnosti, takže nám nezbylo, než aby jejich obsah nestranně posoudil krajský soud. Hlavně jsme byli překvapení, že několik zmírňujících a kompenzačních opatření, které uložily orgány ochrany životního prostředí a hygienici, nebylo do stavebního povolení zahrnuto. Dále také chyběly opatření na ochranu vodních toků,“ řekl Patrik.

FOTOGALERIE: Stavba D1 u Přerova se pomalu rozjíždí. Město očekává větší zájem o investice a byty

Větší zájem o bydlení a investice v Přerově očekávají představitelé města po dokončení posledního úseku dálnice D1, která spojí Prahu a Brno s Ostravou. Stavba začala loni těsně před Vánocemi. Veledůležitá dálnice má být hotová na jaře v roce 2026....

 

Podle Dětí Země nebyla v povoleních uložena všechna opatření na zmírnění vlivu dálnice na krajinný ráz a veřejné zdraví a také opatření během výstavby a provozování dálnice. Spolku se podle Patrika nelíbí, že byly zamítnuty jeho návrhy na nepravidelné vysázení dřevin na tělese dálnice, a ne v řádcích. Spolek navrhoval vysázení dřevin do zprovoznění dálničního úseku, nikoliv později. „Nyní čekáme, kdy nám krajský soud zašle vyjádření účastníků řízení. Současně doufáme, že soud přizná oběma žalobám odkladný účinek, jak předpokládá i mezinárodní Aarhuská úmluva o účinné soudní ochraně spolků a také český zákon o hodnocení vlivů na životní prostředí,“ podotkl Patrik. Podle představitelů spolku by měl soud rozhodnout do konce dubna 2023. 

Udělení odkladného účinku naopak nepředpokládá generální ředitel ŘSD Radek Mátl. „Zkušenosti máme takové, že odkladné účinky soud v těchto případech nedává. Stavba je povolená podle liniového zákona a soud má poměrně krátkou dobu na rozhodnutí. Měl by rozhodovat zhruba do dvou měsíců od podání žaloby. Díky tomu se odkladné účinky většinou nedávají. Komplikací pro stavbu by bylo rozhodnutí v neprospěch dálnice, tedy zrušení stavebního povolení. Ale chtěli bychom být optimisté a nevytvářet dopředu černé scénáře,“ komentoval při slavnostním zahájení stavby ředitel Mátl.

Dálniční úsek u Přerova staví sdružení firem Strabag, Doprastav a IDS Olomouc, cena je 6,922 miliardy korun. Stavba D1 u Přerova má trvat 39 měsíců, takže zprovoznění vychází na březen 2026. Pro stavbu předloni na podzim skončila platnost výjimky z vlivu na životní prostředí. Ministerstvo dopravy v termínu vydalo stavební povolení, obdrželo ale sedm rozkladů. Podali je čtyři lidé a také spolky Krajina Dluhonice, Voda z Tetčic a Děti Země - Klub za udržitelnou dopravu. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) v závěru loňského roku v rozhodnutí o rozkladech stavební povolení doplnil několika podmínkami.

Stavba dálnice D1 začala v Česku před 55 lety, přičemž o posledním úseku u Přerova se posledních 17 let vedly spory, debaty a připravovaly se plány. Desetikilometrový úsek D1 je posledním, který chybí k tomu, aby byl dálniční tah z Prahy přes Brno do Ostravy a na polské hranice kompletní.

Hodnocení článku je 86 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Michal Šverdík

Štítky Dálnice, D1, stavba, investice, dálnice Přerov, D1 Přerov, Děti Země, žaloba D1, Přerov, ŘSD, Olomoucký kraj

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Josef Kopečný

Až jednou skončí šéf Dětí země v zemi, celé republice se uleví. Konečně bude k užitku. Alespoň jako hnojivo.

Středa, 25. ledna 2023, 09:15Odpovědět

Děti země žalují povolení D1 u Přerova. Doufají v odkladný účinek a přerušení prací  |  Doprava  |  Zprávy  |  Hanácká Drbna - zprávy z Olomouce a Olomouckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.