Počasí dnes9 °C, zítra10 °C
Pátek 19. dubna 2024  |  Svátek má Rostislav
Bez reklam

Rozvoj díky rychlovlakům. Hranice by měly získat moderní dopravní terminál

Projekční kancelář, která připravuje monstrózní projekt páteřní vysokorychlostní železnice v České republice, postupně zpracovala již čtyři varianty tras v okolí Hranic. Plánovaná revoluce v drážní dopravě se dotkne i tohoto města na Přerovsku, kde se připravuje rozsáhlá přestavba autobusového a vlakového nádraží.

Při přípravě mnohamiliardové stavby VRT Moravská Brána I, která bude částí národní sítě v úseku Prosenice –  Hranice, se projektanti společnosti AFRY věnují také komunikaci se samosprávou a obyvateli Hranic včetně místních částí. Právě podle požadavků místní části Drahotuše firma připravila už čtvrtou verzi stavby, po které by měly v budoucnu jezdit vlaky rychlostí až 320 kilometrů v hodině.

„Musím říct, že zatím jsem s lepší projekční kanceláří nespolupracoval. Opravdu je tam maximální komunikace a vstřícnost při umísťování takové stavby. Dá se říct, že prakticky zapracovali asi všechny připomínky, které obyvatelé místních částí měli. Snažili se najít takové řešení, které bude nejméně bolestivé pro všechny strany,“ říká starosta Hranic Daniel Vitonský (ANO).

Kromě již představeného 2D systému  umožňujícího i zadávání připomínek a poznatků občanů a institucí, plánují projektanti i prezentace zobrazující 3D virtuální realitu daného úseku tratě. „Chceme prezentovat technologicky špičkový projekt budoucnosti za využití nejmodernějších technologií dneška. Rádi bychom veřejnosti umožnili 3D výlet do světa rychlovlaků. Konkrétně do virtuální reality budoucího koridoru VRT Moravská brána I. a jeho okolí,“ říká v tiskové zprávě László Szíkora, vedoucí ateliéru Kolejových a inženýrských staveb AFRY CZ, jehož tým projekt povede.

Při uvažování o uspořádání dopravy v Hranicích včetně původní trati, pracují zapojené strany i s plánem možné proměny hranického nádraží a přilehlého autobusového stanoviště. Ve studii se uvažovalo o dvou variantách, první se měla týkat výstavby nové nádražní budovy na místě té původní. Podle starosty se ale město přiklání ke druhé možnosti. Konkrétní podoba by pak mohla vzejít z architektonické soutěže. „O navržené variantě bude rozhodovat ministerstvo dopravy, město i projekční kancelář ji odsouhlasili. Podle ní by byl vytvořen nový dopravní terminál. Stávající budova by se zbourala, na jejím místě by vzniklo nové parkoviště a nová výpravní budova by byla umístěna na autobusovém nádraží. Funkci by plnila společně i pro železniční i autobusovou dopravu. Nástupiště by se posunulo směrem k Lipníku. Z výpravní budovy by se šlo podchodem přímo na nástupiště, byla by to obdobná forma jako je v Olomouci,“ přibližuje Vitonský a dodává: „Když se to povede, tak to bude určitě pecka pro Hranice. Nádraží je v žalostném stavu, přitom je to vstupní brána do města.

Kanál, vysokorychlostní trať a silniční obchvat. Hranicím uleví konec projektu Dunaj-Odra-Labe

Celou řadu obcí ovlivňoval přes deset let záměr vybudování kanálu Dunaj – Odra – Labe. Jedním z měst na takzvané oderské větvi jsou Hranice. Nová vodní cesta měla u sídla v přerovském okrese procházet v úzkém prostoru, do kterého se plánuje také...

Kromě nového nádraží včetně parkoviště pro přibližně 180 aut očekává starosta od klíčové dopravní stavby i další pozitiva. Město se nyní může zaměřit i na projekční přípravu severovýchodního obchvatu Hranic, který by v budoucnu měl stavět Olomoucký kraj. „Dosud jsme nevěděli, jestli nám Správa železnic umožní umístit sloup. Teď už víme, že mostní konstrukce tam bude moct být a podle toho se bude projektovat budoucí most, jeho rozpon a podobně. Následně na to pak navazující komunikace na jedné i na druhé straně,“ doplňuje čelní představitel osmnáctitisícového města.

Příprava pokračuje podle něj rychlým tempem. „Chtěli by začít stavět v roce 2026 nebo 2027, žene se to mílovými kroky kupředu, aby se stavba v tomto termínu spustila. Terminál by měl být ještě před stavbou vysokorychlostní tratě, aby to navazovalo. V plánu je i rekonstrukce stávající tratě, historických viaduktů i zkapacitnění tunelu CT Parku. V současné době tam mohou kamiony projíždět velice omezeně. Jezdí tam i nákladní doprava z lomu Hrabůvka, který by mohl být potenciálně dodavatelem kamene pro stavbu vysokorychlostní tratě,“ vyjmenoval další plánované stavební úpravy hranický starosta.

Hodnocení článku je 60 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Afry CZ

Štítky Doprava, železnice, Vysokorychlostní železnice, Hranice, nádraží, Olomoucký kraj

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Rozvoj díky rychlovlakům. Hranice by měly získat moderní dopravní terminál  |  Doprava  |  Zprávy  |  Hanácká Drbna - zprávy z Olomouce a Olomouckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.