Pátek 29. března 2024  |  Svátek má Taťána

Vědci z olomoucké univerzity dokázali popsat genom bobu obecného. Výzkum může pomoci v zemědělství

Vědci z Přírodovědecké fakulty Univerzity Palackého pomohli popsat genom bobu obecného. Dokázali tak identifikovat gen, který je zodpovědný za tmavou pigmentaci semen a také jejich ochranu. Vzhledem k rozsahu zkoumaného genomu museli podniknout takřka detektivní práci. Výsledky výzkumu mohou pomoci při šlechtění odolnějších plodin.

Výsledky výzkumu, na kterém se kromě olomouckých vědců podíleli také odborníci z University of Reading ve Velké Británii publikoval prestižní časopis Nature. Mezinárodní tým dokázal v rozsáhlem genomu bobu identifikovat gen, který je zodpovědný za produkci enzymu polyfenoloxidasy (PPO). Ten hraje důležitou roli při ochraně semene dané rostliny. Zároveň ale způsobuje jeho tmavé zabarvení a hořkou chuť.

Na vědce z kateder botaniky a analytické chemie čekala takřka detektivní práce. Zatímco například u hrachu je za produkci enzymu PPO zodpovědný pouze jeden gen, bob obecný má v genomu hned 10 kopií tohoto genu vedle sebe. „Naším cílem tedy bylo najít ten pravý gen, což se nám nakonec podařilo,“ uvedl v tiskové zprávě Petr Smýkal, který stál v čele výzkumného týmu.

Pěstitelé v minulosti vybírali semena bez pigmentace pocházející z rostlin, u kterých nebyl tento gen funkční. „Dělo se to i navzdory tomu, že tato nefunkčnost může být spojena s určitou nevýhodou při obraně rostlin proti patogenům, jelikož jsou polyfenolické látky úzce spojeny s ochranou semen,“ dodal botanik. Vědcům tak zbývá zjistit odpověď na otázku, proč člověk tuto nefunkčnost upřednostňoval.

Podle Smýkala je jedním z možných vysvětlení skutečnost, že při tvorbě enzymu PPO vznikají látky, které patří mezi třísloviny a negativně tak ovlivňují chuť semen. Farmáři se v minulosti semenům s tmavou pigmentací vyhýbali zřejmě i kvůli tomu, že lidská kultura preferovala světlou barvu jako symbol čistoty.

Ačkoliv lidé vnímají hnědnutí pletiv a potravin jako negativní vlastnost, fenolické látky mají i příznivý dopad na zdraví. „Když nyní víme, jaký gen se podílí na obraně semen před negativními vlivy, tak máme možnost cíleného šlechtění odolnějších plodin,“ doplnil Smýkal.

Ohodnoť článek