Čtete text rubriky Blogy a komentáře. Jedná se názor autora, který se nemusí shodovat s postojem redakce.
Je tomu již dva a půl roku, co s velkou slávou začala rekonstrukce trati z Olomouce do Uničova, kterou v jízdním řádu nalezneme pod číslem 290. Mělo by se jednat o první regionální trať, kde se cestující budou moci svézt rychlostí 160 kilometrů v hodině, tedy maximální rychlostí na české železnici. Samozřejmostí budou nové jednotky RegioPanter, které již v kraji jezdí mezi Nezamyslicemi a Kouty nad Desnou. Mezi Olomoucí a Uničovem je na první pohled vše hotovo, stále zde však jezdí pouze vlaky nezávislé trakce, tedy motoráky, a v dohledné době se to nezmění. Proč?
Rekonstrukce trati začala v létě roku 2019 přípravnými pracemi mezi Šternberkem a Uničovem. Do zimy pak byla kompletně zrekonstruována stanice v Uničově a přilehlý úsek po uničovskou zastávku. Plán byl tehdy takový, že ve druhé polovině roku 2021 bude trať mezi Olomoucí a Uničovem kompletně hotová. Podařilo se to? To nelze tak jednoznačně říct.
V roce 2020 prakticky celý rok probíhala výluka Olomouc – Šternberk a stihlo se toho opravdu mnoho. Celkovou modernizací prošly stanice v Bohuňovicích a ve Šternberku, celá traťová kolej i zastávky v Hlušovicích a Štarnově. V prosinci loňského roku zde opět začaly jezdit vlaky. Během letošního roku byl dokončen i zbývající úsek Šternberk – Uničov zastávka, a to kompletně včetně trakčního vedení.
Práce na dokončování trakčního vedení probíhaly letos i mezi Olomoucí a Šternberkem během letní výluky i nedávno na podzim. Důvodem letní výluky, která trvala asi 14 dní, byla „definitivní regulace trakčního vedení“. Zní to sice definitivně a člověk by konečně čekal ony slíbené elektrické vlaky. Ale to bychom chtěli moc. Až na podzim bylo totiž trakční vedení připojeno v Olomouci, což však nestačí, protože trať je ještě potřeba odněkud napájet. Je už olomoucká měnírna, budovaná pro tuto trať, konečně dokončená, nebo ne?
V nedávné tiskové zprávě k novému grafikonu v Olomouckém kraji mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová uvedla, že se v létě už elektrických vlaků dočkáme: „Půjde o předzvěst budoucího reálného provozu na celé této trati.“
Vyjádření je úsměvné, bohužel výstižné. V létě totiž vyjedou pouze dva páry elektrických vlaků týdně do Šternberka a zpět. Je to výsměch cestujícím? Nové jednotky totiž v té době ještě nebudou k dispozici, do Šternberka se tedy alespoň dvakrát za týden podívá souprava jezdící na lince Nezamyslice – Kouty.
Z Olomouce vlak pojede v 18:00, v tu dobu je jedna jednotka nevyužitá a má v Olomouci dvě hodiny pauzu. Tak proč se s ní neprojet a předvést? Ovšem během letních prázdnin, v šest hodin večer, a ještě bez zastavení, bude opravdu sloužit jen jako lákadlo na to, čeho se možná za další rok dočkáme.
Ještě bych rád vyvedl z omylu ty, kteří se těší na svezení slibovanou rychlostí 160 kilometrů v hodině. Pro tuto rychlost je u nás, laicky řečeno, nutný přenos návěstních znaků na lokomotivu. Ten na této trati není, a proto bude pro tuto rychlost nutný moderní zabezpečovač ETCS, který by měl být ale v provozu až v roce 2023. Uvidíme, jaká bude realita, a třeba Správa železnic překvapí.
Během rekonstrukce byla zahájena i obnova navazujícího úseku Uničov – Šumperk. Ta by měla být hotová do konce roku 2022. Nakonec to tedy dopadne tak, že elektrické vlaky vyjedou na trati 290 až bude kompletně celá hotová, nikoliv jen mezi Olomoucí a Uničovem, jak bylo původně v plánu. Problémem je zde objednávání dopravy krajem. Ten tuto trať zařadil do nového souboru v elektrické trakci, který bude platit až od roku 2023.
Už rok tedy pálíme naftu na elektrifikované trati do Šternberka, následující rok se tak bude dít v celém úseku až do Uničova a v létě provokativně vyjede jeden vlak v elektrické trakci. Tím nám všechny zúčastněné strany dají najevo, že provoz v elektrické trakci už možný je, ale není kam spěchat.
Na závěr se ještě krátce věnujme vozidlům. Již zmíněné nové RegioPantery budou do našeho kraje přicházet až během let 2023 a 2024. Nabízí se tedy vysvětlení, že není s čím jezdit. Dopravu zde provozují a nadále provozovat budou České dráhy, které v posledních letech ztrácejí některé linky a pořizují nová vozidla. Například v Plzeňském kraji letos nahradilo několik nových Panterů starší soupravy, které by pro naši trať byly dostačující. Elektrické vlaky by tedy určitě byly.
Sečteno a podtrženo: máme novou trať za 4 miliardy korun, stále na ní jezdíme neekologicky na naftu a ještě nějakou dobu budeme. Kdo na tom nese hlavní podíl viny, se veřejnost nedozví. Ač všechny zmíněné důvody odkladu elektrického provozu vypadají logicky a mohlo by se zdát, že všem zúčastněným stranám dokonce vyhovují, na vše nakonec doplatí příroda a obyčejný cestující.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Asi neumím číst, nějak ten hnůj nevidím. Článek řeší podíl kraje, SŽ, a ČD na této situaci. U ČD pouze zmiňuje možnost použití vozidel v jiném kraji ušetřených a pochybuji, že kraj by byl proti.
Naprosto nechápu, proč se v článku kydá hnůj na ČD. Trať patří SDC a vlaky v podstatě reguluje kraj.