Olomoucké muzeum historických automobilů a motocyklů Veteran Arena rozšíří pro letošní sezonu svou kolekci unikátní sbírky vozů Wikov. K 15 současným vozům přibudou do léta další tři, sbírka je přitom již nyní podle zástupců muzea největší na světě. Kromě vozů Wikov se sbírka muzea rozšířila již nyní také o jediný automobil italské značky Ansaldo v České republice, který posloužil jako inspirace při konstrukci automobilů Wikov ve 20. století. Muzeum každoročně navštíví 30.000 lidí, řekl zástupce muzea Michal Konečný.
„Každoročně se snažíme sbírku našeho vozového parku doplňovat. Už nyní zde mohou lidé obdivovat italský vůz Ansaldo 4H, který je jediný v ČR. Ansaldo byl pro vozy Wikov inspirací, konstrukčně vycházely z tohoto vozu. Pořídli jsme jej z důvodu, abychom měli výrobní řadu kompletní," uvedl Konečný.
Vozy Wikov byly vyráběny v letech 1927 až 1939 v nevelkých sériích v prostějovské továrně na stroje a motory Wichterle & Kovářík, na domácím automobilovém trhu se podílely jen jedním procentem. Firma Wikov vyrobila za dobu své existence asi jen 800 osobních automobilů a sto nákladních, vozy této značky jsou tak mezi sběrateli vysoce ceněny. „Svým rozsahem je naše sbírka vozů Wikov největší na světě. Mezi našimi návštěvníky nechybějí zájemci z celého světa, měli jsme tady například také turisty z Japonska nebo jihoamerického Trinidadu a Tobaga," doplnil Konečný.
V kolekci olomouckého muzea nechybí například unikátní Wikov 35 zvaný Kapka, první aerodynamický vůz vyrobený v Československu a jeden z prvních v Evropě. Vyrobeno bylo jen několik málo kusů, jeden z nich je v tomto muzeu. Veřejnosti byl poprvé představen v Praze na říjnovém autosalonu roku 1931. Svůj název dostal pro charakteristický tvar padající vody, který zaručoval nejmenší odpor vzduchu. „Automobily Wikov vystavujeme na prestižních zahraničních veteránských soutěžích elegance, kde budí zaslouženou pozornost vzhledem ke své technické vyspělosti a designu. Naše úspěchy dokládá nespočet cen," dodal zástupce muzea.
Celkově je v muzeu k vidění na sto automobilů, 30 motocyklů a mnoho dalších exponátů související s historií motorizmu, jako stabilní motory, benzinové stojany či motory. Srdcem sbírky jsou automobily československé předválečné výroby, kromě značky Wikov je to zejména Tatra, Praga, Aero či Škoda. Expozici doplňuje výstava historických telefonů, která mapuje období od roku 1890 až 1980.
Muzeum Veteran Arena se od svého otevření v polovině roku 2010 stalo významným turistickým cílem regionu, který navštívilo do dnešních dnů více než 200.000 návštěvníků.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.