Moderní doba a kumulativní rozvoj technologií klade stále větší nároky na zjednodušení a s tím se pojící zajištění čím dál tím vyšší kvality lidského života. Především pro větší česká města by mělo být hlavním cílem zaručit nejen pro své občany, ale i pro lidi přijíždějící za prací či kulturou co nejvyšší pohodlnost a dostupnost služeb, stejně tak jako vysokou kvalitu životního prostředí.
Tohoto lze jednoduše docílit pomocí stávajících technologií a digitalizací služeb. Podmínkou je přistupovat k tomuto úkolu strategicky, mít připraven plán a rovněž se inspirovat dalšími již realizovanými projekty, ať už pouze v rámci České Republiky nebo i zahraničí. Společnost Mastercard v tomto ohledu funguje jako poradce, jehož úkolem je městům pomáhat s přípravou konceptů, plánováním i zadávací dokumentací.
„Mnohá města v uplynulých letech s implementací strategie chytrého města již začala a to v různých oblastech – bezpečnost, doprava, ekologie, energetika, vzdělávání a v mnoha dalších. Zpracované koncepty městům slouží v poptávce po konkrétních řešeních od různých dodavatelů," říká Zuzana Weissová, manažerka rozvoje obchodu v MasterCard.
Mastercard se již na spoustě úspěšných projektech podílel a na spoustě dalších v současné době pracuje. Nejdůležitějším indikátorem úspěšnosti zůstává, zdali zvolené implementace zjednoduší a zpříjemní život obyvatelů měst a zároveň městu pomůže ušetřit na nákladech.
Liberec byl prvním českým městem, kde bylo možné v určitých tramvajích zaplatit jednorázovou jízdenku kartou. Díky úspěšnosti tohoto startovního projektu lze v současnosti platit kartou ve všech vozech v Liberci a Jablonci.
Olomouc má sice, co se týče zavádění konceptu Smart City, stále ještě mnoho práce před sebou, i tady se však již objevily první zárodky větší technologizace a s tím se pojící zjednodušení různých oblastí života občanů. V lednu 2016 byl spuštěn pilotní projekt, realizovaný dopravcem ARRIVA společně s krajským koordinátorem KIDSOK, který jako první v republice umožnil využití karty jako identifikátoru pro časový kupon.
V současné době se město snaží o modernizaci celého svého vozového parku a umožnit placení kartou ve všech vozech. Důležitým tématem je rovněž integrace systému do krajského řešení a otevření systému v krajích dalších, tedy platnost kuponu na různých územích v rámci ČR. Projekt Spokojená Olomouc, zaměřující se na problémy městské dopravy, mobility a veřejného prostoru lze také přičíst ke snaze o zjednodušení a implementaci technologií a digitalizace do života olomouckých občanů.
Posledním velkým přispěním jsou pak chytré lavičky na třech místech v Olomouci, u kterých se připojíte na internet nebo dobijete mobilní telefon.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.