Městský soud v Praze zahájil insolvenční řízení se společností Čezeta Motors, která v Prostějově vyráběla elektrické skútry Čezeta a potýká se s milionovými dluhy. Insolvenční návrh na sebe podala sama firma Čezeta Motors. Soudu navrhla prohlášení konkurzu na svůj majetek.
Generální ředitel a majoritní vlastník společnosti Čezeta Motors Neil Eamonn Smith podání insolvenčního návrhu zdůvodnil tím, že se firmě nepodařilo najít kupce a stávající majitelé nebyli ochotni vložit dostatečnou hotovost pro další pokračování činnosti. Firma se dostala do platební neschopnosti a přerušila produkci.
Společnost sídlící v Prostějově není podle Smithe zisková, ač se ztráty v letech 2018 až 2020 každoročně snižovaly. Za roky 2018 a 2019 vykázala dohromady ztrátu přes 21 milionů korun. "Na čekací listině je přes 100 tisíc eur (2,6 milionu korun) prodejních objednávek a Čezeta je prakticky bez dluhů, kromě dluhů vůči svým vlastníkům," uvedl Smith v lednu.
Z insolvenčního rejstříku vyplývá, že závazky společnosti Čezeta Motors činí 13,273 milionu korun a hodnota jejího majetku byla vyčíslena na 5,265 milionu. Dluhy firmy tak převyšují její majetek zhruba o osm milionů korun.
Nového majitele začala Čezeta Motors hledat loni na podzim. Smith vlastní podíl 70 procent a drobní investoři zastoupení česko-slovenskou crowdfundingovou firmou Crowdberry zbylých 30 procent.
Crowdberry s investory podnikla podle jednoho z partnerů Hynka Bartíka mnoho kroků nad rámec své běžné činnosti s cílem zabránit insolvenci Čezety a snížit náklady firmy, včetně poskytnutí financování a lidských zdrojů. "Jednání o možných řešeních situace stále probíhají. Společným cílem Crowdberry a investorů je najít řešení insolvence firmy, stejně jako dlouhodobé řešení situace ve formě nalezení strategického partnera nebo prodeje firmy strategickému investorovi. Potřebný kapitál na řešení aktuální insolvence mají naši investoři připraven," řekl Bartík.
Společnost před osmi lety přišla s prototypem elektrického skútru, který vycházel ze slavného "prasete" vyráběného továrnou ČZ v 50. a 60. letech. V letech 2018 až 2020 vyrobila první sérii 60 skútrů typu 506, které vyvezla do deseti zemí v Evropě. V Česku loni prodala jeden motocykl a o rok dříve 13 strojů.
V roce 2018 Crowdberry vybrala pro firmu 20 milionů Kč na zahájení sériové výroby prvního elektrického vozidla v České republice. Téměř celý skútr vznikal v tuzemsku za pomoci sítě 30 místních dodavatelů.
Čezeta vyvíjela nový model o 50 procent levnější než současný, který vyjde na více než 300 tisíc korun. Elektrická Čezeta se stala Motocyklem roku ve své kategorii. Elektrické motorky v areálu Wikov v Prostějově montovala desítka zaměstnanců. Plány na expanzi počítaly s až 50 zaměstnanci a výrobou 2000 strojů ročně.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.