Obrovský projekt vysokorychlostní trati (VRT) Moravská brána I a II získal po důkladném posouzení záměru v procesu EIA souhlasné stanovisko od ministerstva životního prostředí. Oba úseky se prověřovaly současně, pro realizaci je stanoveno 61 podmínek, které mají snížit dopad záměru na životní prostředí.
Ministerstvo životního prostředí vydalo souhlasné stanovisko k chystané stavbě prvního úseku vysokorychlostní železnice mezi Prosenicemi u Přerova a Ostravou-Svinovem, zakomponovalo do něj šest desítek podmínek. Stanovisko pro posuzováni vlivu stavby na životní prostředí EIA je důležitým podkladem pro rozhodování v územním a stavebním řízení, úřady se jím musí řídit. Vysokorychlostní trať je určena pouze pro osobní vlaky. Jezdit po ní budou moci rychlostí až 320 kilometrů za hodinu, nyní je to 160 kilometrů za hodinu.
„Schválení EIA nás posouvá do další fáze projektu vysokorychlostní tratě, která výrazně zvýší kapacitu železniční infrastruktury na Moravě. Zároveň s přípravou výstavby řešíme financování úseku z Brodku u Přerova do Ostravy jako jednoho z prvních projektů PPP,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS), který připomněl metodu PPP, při které by se o náklady na předpokládané úrovni 60 až 80 miliard korun by se měl podělit stát se soukromým sektorem, právě privátní investor by v prvotní fázi obrovskou investici zaplatil.
Pondělí, 2. června 2025, 16:34
Olomoučtí zastupitelé rozhodli pro pokračovaní procesu předběžných tržních konzultací, které představují cestu k možné dotační podpoře soukromé výstavby multifunkční haly u Velkomoravské ulice. Tu by stavěla developerská firma Redstone, se kterou...
Dvoukolejná vysokorychlostní trať Moravská brána mezi Brodkem u Přerova a Ostravou-Svinovem bude měřit 74 kilometrů, souhlasné stanovisko EIA se týká 63,4 kilometru dlouhého úseku mezi Prosenicemi a Ostravou.
Zahájení stavby je v původním harmonogramu plánováno na rok 2026 a zabere asi šest let. „Rozhodnutí MŽP obsahuje i stále původní termín zahájení v roce 2026. Už nyní je ale jasné, že se do země kopne později. Loni vládou schválný materiál počítá s rokem 2028,“ napsal dnes server Zdopravy.cz. Na české železnici by do roku 2050 mělo vzniknout až 767 kilometrů vysokorychlostních tratí.
„Ministerstvo životního prostředí vydáním historicky prvního závazného stanoviska pro vysokorychlostní železnici dokončilo odborně náročný proces hodnocení vlivů na životní prostředí. Ten například prokázal, že provoz na plánovaných úsecích trati nezpůsobí překračování platných hlukových limitů. Závěr tedy je, že dopady na životní prostředí a veřejné zdraví jsou akceptovatelné. Výjimkou je negativní vliv záměru na lokalitu soustavy Natura 2000, který bude předmětem samostatných postupů podle zákona o ochraně přírody a krajiny. Ministerstvo vydání stanoviska podmínilo 61 komplexními podmínkami pro minimalizaci či kompenzaci vlivů vysokorychlostní trati na životní prostředí, které musí Správa železnic splnit,“ poznamenal ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL).
Podmínky obsažené v souhlasném stanovisku MŽP se týkají například dopadu této dopravní stavby na okolní životní prostředí či protihlukových opatření při stavbě a provozu trati.
Po vysokorychlostní trati z Prosenic do Ostravy-Svinova by mělo denně projet až 180 dálkových vlaků typu expres, nyní v tomto úseku denně jezdí přibližně 130 expresů a rychlíků. Stavba trati si vyžádá trvalý zábor 4,3 milionu metrů čtverečních zemědělské půdy, z toho 48 procent plochy připadá na Olomoucký kraj a 52 procent na Moravskoslezský kraj. Stavba zabere také 91 tisíc metrů čtverečních lesních pozemků a dočasně dalších 71 tisíc metrů čtverečních.
„Kladné stanovisko EIA pro vysokorychlostní tratě představuje významný milník. Je důkazem, že je projekt připravován profesionálně a v rámci nejvyšších kvalitativních standardů. Zároveň nám stanovisko umožní posunout se blíž k vlastní realizaci,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám