Prodloužení tramvajové trati na Nové Sady stálo už desítky milionů korun. Nyní se jedna z největších investičních akcí posledních let vrací zpátky do návrhu rozpočtu města pro příští rok. Ještě v listopadu to však nevypadalo, že by napjatý rozpočet zařazení do rozpočtu dovolil. Stoprocentně jasno ale zatím není. Upravený návrh nejdřív musí projít pátečním schvalováním na jednání městského zastupitelstva.
Změna postoje k investici plyne ze dvou faktů. Podle analýzy odborů investic spolu s pracovníky dotačních a ekonomických projektů je projekt během příštích dvou let realizovatelný. „V průběhu příprav se také ukázalo, že náklady na stavbu druhé etapy mohou být nižší, než se původně předpokládalo. Výsledná cena by tak byla o desítky milionů menší,” řekl olomoucký primátor Miroslav Žbánek.
Peníze na tuto investiční akci by se měli podle Žbánka ušetřit třeba omezením nákladů magistrátu i některých méně důležitých investic. Podle investičního náměstka primátora Martina Majora by se věc už neměla dále odkládat. „Jedním z důvodů pro zařazení do rozpočtu je fakt, že v příštím plánovacím období už nebude DPH uznatelnou částí nákladů a výše dotace EU bude maximálně 70 procent. To by znamenalo že by byla o několik desítek milionů nižší,” popsal Major.
Projektová dokumentace i žádost o dotaci jsou již připravené. Dotace se bude týkat dvou spojených investic. Jedná se o samotné prodloužení tramvajové tratě a druhou část tvoří vybudování nové odstavné plochy pro tramvaje. Ta by vznikla ve Fibichově ulici a kromě státní dotace by ji financoval i Dopravní podnik města Olomouce. „Délka stavby bude v ideálním případě osmnáct měsíců, nicméně se může natáhnout přes dvě zimy,” informoval primátor.
Realizace by v případě schválení rozpočtu a obdržení požadované dotace mohla začít v první polovině příštího roku, až se vybere zhotovitel. „Kvůli této investici nás v příštích deseti letech čeká velmi úsporný provoz, který kromě zmenšení výdajů znamená i snížení úvěrových splátek” dodal Žbánek. Podle něj by se ale úsporný chod radnice neměl projevit na standardním chodu města ani péči o něj.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.