Po dvouletém procesu tvorby protipovodňových opatření v centru Olomouce, se projekčně chystá další, v pořadí čtvrtá, etapa. Ta se týká jižního kraje města a podle primátora Miroslava Žbánka s ní bude spojeno oživení krajiny v okolí řeky Moravy a vybudování nových rekreačních míst. V blízkosti mrtvého ramene řeky navíc vzniknou tůně a nové boční koryto.
Čtvrtá etapa protipovodňové ochrany naváže na úpravy kolem řeky, které byly dokončeny v roce 2013. Tehdy byla zvýšena kapacita řeky v úseku mezi mostem ve Velkomoravské ulici a železničním mostem na trati Olomouc – Prostějov. Nově čtvrtá etapa zahrnuje propojení s druhou etapou novým bočním říčním korytem. To se z hlavního toku odpojí nad Kojeneckým ústavem a zpět do řeky se vrátí až pod železničním mostem. Přes železniční trať bude případná povodňová vlna převedena novým inundačním mostem, který tak odlehčí povodňovým průtokům v hlavním korytě řeky.
Součástí protipovodňových opatření bude také revitalizace mrtvého ramene na levém břehu Moravy, a to včetně založení nové tůně. „Půjde o typickou revitalizaci říčního systému, tedy o funkční napojení dnes izolovaného meandru na hlavní tok řeky a odtěžení sedimentů z jeho dna,“ vysvětlil Petr Loyka, vedoucí odboru životního prostředí. „V minulosti bylo hlavním problémem řeky Moravy v Olomouci silné znečištění, což je dnes díky čistírenským technologiím řekněme na dobré úrovni, takže čistota vody není hlavní překážkou výskytu jak původních říčních druhů ryb, tak například i raků v Moravě i jejich přítocích,“ dodal Loyka.
Revitalizovat se bude také pravý břeh. „Rekonstrukce hráze na pravém břehu řeky Moravy za areálem čistírny odpadních vod a vybudování levobřežního valu, který naváže na II A etapu a bude ukončen u zmíněné železniční trati, ochrání tisíce obyvatel, kteří bydlí na jihu Olomouce,“ popsal náměstek primátora Martin Major.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.