Olomouc neuspěla, stavební uzávěra pro východní obchvat platí dál. Co teď?

Autoři | Foto poskytlo Studio třiarchitekti

Olomoucká radnice a silničáři neuspěli s námitkami proti změně ochranné pásma vodního zdroje, které blokuje veledůležitý východní obchvat města. Úřady sice vzaly mlékárně OLMA právo veta, ale faktická stavební uzávěra je dál v platnosti. Ve hře tak zůstává poslední možnost, stavba alespoň části obchvatu.

Vytoužený východní obchvat Olomouce by měl ulevit obyvatelům Holice, Hodolan, Bělidel, Chválkovic, Pavloviček a Týnečka, kudy denně projede přes dvacet tisíc aut a kamionů. Stavbu ovšem blokuje ochranné pásmo vodního zdroje OLMA. I když mlékárna nedávno přišla o právo veta v celém území, stavby jsou zde kvůli ochraně vody téměř nemožné.

Město Olomouc, Ředitelství silnic a dálnic ČR, developeři a majitelé pozemků proto požadovali, aby úřady zrušily některé podmínky ochranného pásma. Šlo především o to, že na území ochranného pásma je přípustná pouze výstavba zařízení, souvisejících s jímáním, čerpáním a úpravou podzemní vody. Vodoprávní úřad nyní všechny námitky zamítl.

"Řízením z moci úřední dochází pouze k odstranění podmínky, která je prokazatelně nad rámec zákona. Odborná úvaha vážení veřejných zájmů a ochrany vlastnictví měla být provedena v rámci řízení, kterým bylo ochranné pásmo vodního zdroje stanoveno. Z důvodu pasivity města Olomouce, dalších subjektů i dotčených orgánů tato úvaha neproběhla," uvedla nyní v rozhodnutí Pavla Tomčíková z oddělení vodního hospodářství a zemědělství v Přerově. Tamní magistrát celou věc projednává kvůli tomu, že olomoucký vodoprávní úřad je podjatý.   

VIDEO: D35 u Olomouce z výšky. Druhá polovina obchvatu se otevře koncem listopadu

Silničáři potvrdili, že druhá polovina obchvatu Olomouce se otevře už letos koncem listopadu. V provozu je zatím jedna část, zdržení a kolony na kruhové křižovatce u Globusu jsou tak už minulostí. ŘSD nyní zveřejnilo unikátní záběry celé stavby z...

Jediným řešením, jak lidem ulevit alespoň částečně, je tak za současné situace postavit část obchvatu od Týnečka po Lipenskou ulici, kde restrikce nejsou tak přísné. Tuto variantu podporuje olomoucká radnice a nevyloučilo ji ani Ředitelství silnic a dálnic ČR. 

"Přineslo by to nejenom snížení tranzitní dopravy v obci Týneček a místních částech Chválkovice, Pavlovičky a Hodolany, ale také časové oddálení kolapsu křižovatky u hodolanského divadla. Budu oslovovat Ředitelství silnic a dálnic ČR s podnětem na etapizaci stavby východního obchvatu," potvrdil náměstek primátora Olomouce Tomáš Pejpek (ProOlomouc a Piráti). 

Východní obchvat Olomouce blokuje ochranné pásmo vodního zdroje mlékárny OLMA, podle kterého je v celé lokalitě přípustná pouze výstavba vodohospodářských zařízení. Úřady odstranily pouze jedinou podmínku, že terénní úpravy jsou možné pouze se souhlasem OLMY jako provozovatele vodního zdroje. Sedmikilometrový obchvat má mít most, čtyři pruhy a tři mimoúrovňové křižovatky. Přijde na tři miliardy korun.

Hodnocení článku

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky východní obchvat, Olomouc, ochranné pásmo, OLMA, Ředitelství silnic a dálnic, Hodolany, Chválkovice, Pavlovičky, Holice

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.