Studenti Univerzity Palackého v Olomouci mohou od srpna prohlubovat své dovednosti prostřednictvím simulátorové výuky na čtyřech nových simulátorech, které pořídilo Centrum telemedicíny, simulátorů a praktických dovedností Lékařské fakulty (CENTESIMO) pro výuku porodnictví a gynekologie. Přístroje vyšly na téměř 4,5 milionu korun a pořízeny byly v rámci projektu Ministerstva školství Operační program - Výzkum, věda a vzdělávání.
Dva ultrazvukové, jeden s vaginální a druhý s abdominální sondou, a dva chirurgické simulátory budou využívané pro nácvik tzv. hysteroskopie a laparoskopie. „Je nutné si uvědomit, že anatomie se učí z pohledu pacienta, kdy srdce je vlevo, pravá ruka vpravo a hlava nahoře. Ovšem při hysteroskopii, kdy se přes pochvu zavádí do dutiny děložní endoskop, je z pohledu mě coby operatéra například ústí pravého vejcovodu po mé levé ruce. Navíc přes kameru a s obrazem na plochém monitoru nevnímám prostor v těle stejně, jako když operuji přímo rukama. Zní to možná banálně, ale pro kvalitní lékařskou péči je to nezbytné,“ říká profesor Radovan Pilka, přednosta Porodnicko-gynekologické kliniky LF a Fakultní nemocnice Olomouc.
Ačkoli simulátory živého pacienta nenahradí, studenti jich využívají také pro lepší automatizaci práce s technologiemi, což podle Radovana Pilky přispívá k tomu, aby se v praxi mohli lépe soustředit na zdravotní problém a ne na technické okolnosti.
„Výuka studentů Všeobecného lékařství na simulátorech je považována za nutnou prerekvizitu práce se skutečnými pacienty. Proto je snahou vedení lékařské fakulty podporovat rozvoj simulátorové výuky,“ řekl Martin Modrianský, proděkan pro investiční rozvoj a doktorské studijní programy.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.