Za nehodu na železnici v Němčicích nad Hanou uložil prostějovský soud strojvedoucímu Janu Šperlichovi tříletou podmínku. S lokomotivou narazil do osobního vlaku, ve kterém se lehce zranili dva cestující a vlakvedoucí. Šperlich utrpěl otřes mozku. Škoda se vyšplhala přes deset milionů korun, soud přihlédl k přiznání viny ze strany strojvedoucího.
Strojvedoucí Jan Šperlich odešel v úterý od prostějovského soudu s trestem dvou let vězení s podmíněným odkladem na zkušební dobu tří let. Při nehodě se v červenci 2021 zranili čtyři lidé - Šperlich utrpěl otřes mozku, zraněni byli i dva cestující z osobního vlaku a vlakvedoucí. Škodu Drážní inspekce původně vyčíslila na 24 milionů korun, u soudu byla tato škoda prokázána ve výši 10,6 milionu korun. Strojvůdce při zahájení jednání přiznal svou vinu, což se odrazilo i na výši trestu. Rozsudek je pravomocný, obě strany se vzdaly práva na odvolání.
Obžalovaný podle soudkyně Ivony Otrubové porušil zákon a povinnosti vyplývající z jeho zaměstnání. Poukázala i na to, že škoda přesáhla deset milionů korun, což je škoda velkého rozsahu. "Obžalovaný jednal ve vědomé nedbalosti, věděl, že pokud se nebude plně věnovat řízení, může způsobit vážnou nehodu," uvedla soudkyně. Soud při ukládání trestu přihlédl k tomu, že obžalovaný žil dosud řádným způsobem života, k činu se doznal a projevil lítost.
Podmíněný trest a zákaz činnosti navrhovala i státní zástupkyně, i ona poukázala na polehčující okolnosti. Šperlich, strojvedoucí s třináctiletou praxí, u soudu uvedl, že si z nehody nic nepamatuje. Novinářům po skončení soudu řekl, že než rozsudek je pro něj důležité, že jsou všichni živí.
Pondělí, 9. ledna 2023, 13:24
Ekologický spolek Děti Země připravuje další ze série žalob proti vybudování úseku dálnice D1 okolo Přerova. Stavba poslední chybějící pasáže po více než dvaceti letech příprav a sporů oficiálně začala v závěru loňského roku. Aktivisté ale snahy o...
Nehoda se stala 31. července 2021. Podle žalobkyně se Šperlich nevěnoval řízení a nerespektoval návěstidlo stůj, s lokomotivou pokračoval dál a za stanicí Němčice nad Hanou se střetl s osobním vlakem. V osobním vlaku jedoucímu z Olomouce do Nezamyslic, do kterého nákladní lokomotiva narazila, bylo v osudnou dobu devět lidí - sedm cestujících, strojvedoucí a vlakvedoucí. Při nehodě dva vozy osobního vlaku vykolejily. Při kolizi byl lehce zraněn vlakvedoucí, který utrpěl zhmožděniny hlavy a hrudníku, a dva cestující, kteří utrpěli pohmožděniny. Šperlich po střetu narazil hlavou do ovládacího pultu a do nemocnice ho transportoval vrtulník.
Nehodou se zabývala i Drážní inspekce, také podle její zprávy zapříčinil nehodu strojvůdce lokomotivy po nedovolené jízdě za návěstidlo. Inspekce ve zprávě upozornila také na překročení rychlosti obou vlaků. Ze zprávy inspekce vyplynula i další pochybení. Přes zákaz provozovatele dráhy strojvedoucí lokomotivy používal na elektrifikované trati při brzdění rekuperaci, kdy je brzdná energie odváděna zpět do sítě. Jeho dopravce také nezajistil, aby jeho výkon práce nepřesáhl 12 hodin během 24 hodin po sobě jdoucích, stojí ve zprávě. Šperlich byl obžalován z obecného ohrožení z nedbalosti, kde mu hrozila sazba dva až osm let vězení. Soud vzal při ukládání trestu v úvahu jeho přiznání i dosavadní bezúhonnost.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.