V případu tragického úmrtí šestaosmdesátileté seniorky, kterou v Olomouci srazily zavírající se dveře pod tramvajovou soupravu, měl hrát rozhodující roli časový úsek půldruhé vteřiny. Po tuto dobu měla být podle znalce Ladislava Mandáka žena viditelná ve zpětném zrcátku. Řidič tramvaje obžalovaný z usmrcení z nedbalosti vinu odmítá. Jeho obhajobu podpořil i mistr údržby tramvají z olomouckého dopravního podniku. Soud kvůli rozporům nařídil na 7. října vyšetřovací pokus.
„Z mého pohledu je nejzásadnější pro celou věc, od jakého okamžiku cestující mohla být viděna ve zpětném zrcátku a na jak dlouho. Minimálně 1,5 vteřiny byla vidět ve zpětném zrcátku, viditelná být přestala, když spadla mezi tramvaje pod úrovní ostrůvku. Pokud se však snažila dostat z tohoto prostoru, jak tvrdí svědci, byla viditelná, neboť ve zpětném zrcátku jde po celé délce hrana ostrůvku vidět,“ uvedl u okresního soudu znalec Ladislav Mandák.
Podle znalce jde o dynamický děj. „Půl druhé vteřiny se zdá, že je to málo – ale pokud probíhá zavírání dveří, což je nekritičtější okamžik, tak je to právě tato doba, kdy má řidič sledovat prostor ve zpětném zrcátku. Sledování je v tuto chvíli primárně nutné. Pokud toto nebudu sledovat, přehlédnu, že k něčemu došlo. Toto platí z obecných povinností řidiče podle zákona,“ řekl znalec. Jeho názor je v rozporu s vypracovaným posudkem obhajoby, podle kterého řidič vystupující seniorku v tomto starším typu vozu naopak neviděl. „Není zde technický rozpor, jde o subjektivní hodnocení věci,“ doplnil dnes Mandák.
Úterý, 6. srpna 2024, 16:14
Šestaosmdesátiletá žena, která loni v září zahynula pod koly olomoucké tramvaje, doplatila mimo jiné na dveře, které se při vystupování neotevřely. Seniorka poté přešla ke druhým dveřím, vystupovala však již za zvukového znamení. Zavírající se dveře...
Obhajobu řidiče dnes podpořil i mistr údržby tramvají Ivo Musil. „Konstrukce vozidla je taková, že jsou z pohledu řidiče tramvaje slepá místa, kam řidič nevidí. V této tramvaji to řešeno není, musely by být osazeny dveře kamerovým systémem jako nové tramvaje. Drážní inspekce pokyn žádný nedala, aby se vozy osadily,“ prohlásil.
Soud kvůli těmto rozporům nařídil vyšetřovací pokus v depu Dopravního podniku města Olomouce (DPMO). „Přesvědčíme se o tom za týden,“ podotkl soudce Petr Bednář. Samotná nehoda se stala 14. září ve Wolkerově ulici u Výstaviště Flora. Podle výpovědí cestujících se žena nejprve snažila otevřít při vystupování prostřední dveře, zřejmě však nedomáčkla tlačítko – poté přešla ke druhým dveřím, vystupovala však již za zvukového znamení. Zavírající dveře ji zachytily a strhly pod vůz. Cestující okamžitě upozorňovali řidiče na situaci nouzovým tlačítkem, tramvaj se však rozjela a lidé řidiče zastavili až na druhé zastávce. O nehodě prý vůbec nevěděl. Za obžalovaného se postavil i DPMO.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.