Analýzy vzorků vody z nádrže u místa havárie vlaku s benzenem ukázaly více než dva týdny po katastrofě znepokojivé výsledky. Podle zástupců České inspekce životního prostředí koncentrace toxické látky dramaticky vzrostly, a to zřejmě kvůli nedávným dešťovým srážkám. Hasiči a další specialisté vytrvale pracují na opatřeních, které mají minimalizovat dopady události na přírodu.
Ve vodní nádrži označované číslem 6, jejíž břehy se nachází do sta metrů od místa vlakového neštěstí, probíhá od konce února důkladný monitoring složení vody. Zatímco po dva týdny byly výsledky jen mírně zhoršené, v pondělí rozbory ukázaly na jednom z odběrných míst výrazný nárůst koncentrace benzenu.„S největší pravděpodobností se jedná o důsledek dešťových srážek, které usnadnily prosakování benzenu do podzemních vod a urychlily jeho migraci. Takto vysoké hodnoty již mohou bezprostředně ohrozit vodní organismy, úhyn ryb však zatím nebyl zaznamenán,“ sdělila mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
Proti zamoření povrchových a podzemních vod podnikají hasiči i odborné firmy a další instituce od počátku situace celou řadu opatření. Na vodní nádrži probíhá zachytávání benzenu s využitím sorpčních hadů a norných stěn.
Dnes, 08:53
Mezi místem havárie vlaku na Přerovsku a nejbližším rybníkem dnes začne instalace 150 až 200 metrů dlouhé larsenové stěny, která by měla zamezit mísení vody z jezera s kontaminovanou podzemní vodou. Testy prokázaly, že ryby z jezera zatím...
„Vzorky povrchových vod jsou odebírány každý den a vyhodnocovány laboratoří Povodí Moravy. V řece Bečvě jsou koncentrace benzenu stále hluboko pod limitem,“ doplnila ke sledování stavu životního prostředí v zasažené lokalitě mluvčí Loužecká.
Hasiči společně se Správou železnic odstranili poškozené koleje a také zničené cisterny, které v době havárie a požáru obsahovaly přes tisíc tun karcinogenního benzenu. V oblasti pokračují sanační práce, které se rozšířily i do vyklizené zóny. „Na lokalitě je nyní vyhloubeno více než 30 sanačních jam, z některých z nich dále probíhá čerpání benzenu a kontaminovaných podzemních vod. Probíhá vzorkování kontaminované půdy v ohnisku havárie odbornou společností. Na základě tohoto vzorkování pak bude zpracován projekt dalších etap sanace,“ konstatovala mluvčí ČIŽP.
K vykolejení vlaku se 17 vagony s benzenem došlo v pátek 28. února před polednem, souprava jela o 55 kilometrů rychleji, než přikazovala návěst. Příčiny překročení rychlosti jsou předmětem šetření, hmotná škoda byla předběžně odhadnuta na 225 milionů korun, na likvidaci následků havárie se vystřídalo již přes 1500 hasičů.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.