Dnes, 15:48
Diskutované uvolnění zákazu vjezdu kamionů na části páteřní komunikace I/35 v Olomouci má své pokračování, krajský úřad prodloužil povolení vjezdu nákladních souprav nad 12 tun o další rok. Stalo se tak současně s otevřením nového úseku dálničního obchvatu města, podle úřadu pominul důvod pro trvání omezení. Olomoucká radnice i místní obyvatele ale uvolnění pravidel pro těžkou dopravu odmítají.
Stanovením takzvané přechodné úpravy provozu prodloužil Krajský úřad Olomouckého kraje předchozí rozhodnutí o zrušení zákazu vjezdu nákladních automobilů na silnici I/35 v Olomouci v ulicích Pražská, Foerstrova, Albertova a Velkomoravská. Omezení platilo mnoho let, aby si řidiči kamionů při absenci dálničního obchvatu nezkracovali cestu přes vytíženou komunikaci procházející přes řadu obytných zón a panelákových sídlišť.
Podle krajského úřadu už ale k pokračování takového zákazu a omezování šoférů nákladních souprav není zákonný důvod. „V současné době je zákaz vjezdu pro nákladní automobily, jejichž největší povolená hmotnost překračuje 12 t zneplatněn v souvislosti s prováděnou stavbou dálnice D35, a to ode dne 27. 7. 2025. Ze strany krajského úřadu nebylo dosud zaznamenáno. že by k poukazovanému zneužívání tranzitní dopravou docházelo. Může to však být zapříčiněno tím, že dosud není zprovozněno propojení silnice č. I/35 s dálnicí D35 od okružní křižovatky „Globus“. Po jeho zprovoznění dne 20. 11. 2025 bude možné vyhodnotit skutečný provoz tranzitní dopravy na ul. Albertova a Foerstrova. Z tohoto důvodu je vydáno toto stanovení přechodné úpravy provozu,“ uvedli zástupci úřadu v polovině listopadu.
Čtvrtek, 4. prosince 2025, 14:24
Dokončení západního dálničního obchvatu Olomouce přineslo úlevu dlouhodobě přetíženému kruhovému objezdu u Globusu. Do budoucna má být na okružní křižovatce ale o něco rušněji, ústit by do ní měla komunikace takzvaného severního spoje od Řepčína....
Následně došlo k otevření klíčového napojení od rondelu u Globusu, na vyhodnocení zátěže průtahu městem kamiony stanovil krajský úřad roční lhůtu. Minimálně do 20. listopadu 2026 tak bude zřejmě zákaz vjezdu kamionů do Foerstrovy a dalších navazujících ulic na silnici I/35 neplatný.
Již od počátku se proti úpravě staví olomoucká radnice, která do dalšího schvalovacího řízení, jež se týká stanovení takzvané místní úpravy provozu, poslala už v závěru května několik námitek. „Statutární město Olomouc nadále setrvává na svých původních námitkách uplatněných k návrhu změny opatření obecné povahy ze dne 10. 4. 2025, které se rovněž týká úpravy dopravního značení v ulici Foerstrova, a očekává jejich řádné vypořádání správním orgánem. Případné další právní kroky město průběžně vyhodnocuje, a to i s ohledem na další postup příslušného správního orgánu,“ uvedla Lenka Jedličková, vedoucí oddělení komunikace a marketingu olomouckého magistrátu. Připomínky města byly rozdělené do tří hlavních částí a týkaly se nedostatečného odůvodnění návrhu opatření, dopadu na místní dopravu a plynulost provozu a také dopadu na životní prostředí, kvalitu života občanů a bezpečnost silničního provozu.
Rovněž od obyvatel dotčené oblasti přijalo město řadu podnětů souvisejících s obavami z návratu kamionů na silnici, která před desítkami let byla na okraji hanácké metropole, po rozšiřování sídlišť ale už nyní prochází hustě obydlenou lokalitou. „Už před několika měsíci jsme posílali oficiální stanovisko komise městské části, že s rozhodnutím o zrušení zákazu nesouhlasíme. Přiložili jsme také stížnosti od občanů. Určitě nejsme pro takovou změnu, lidé si stěžovali na možnou hlučnost, prašnost či otřesy. Domy tam už něco pamatují, zvýšená dopravní zátěž se nedotýká jen přímo Foerstrovky, ale i přilehlých ulic, kam také vibrace rezonují,“ upozornil předseda Komise městské části Olomouc-západ Milan Hebelka. Změna pravidel a případný zvýšený pohyb nákladních souprav po silnici I/35 dopadá i na další městské části jako Tabulový Vrch, Neředín či Nová Ulice a Hejčín.
Podobně jako krajský úřad budou i místní lidé či zástupci města sledovat dění na rušné silnici a případné zhoršení stavu spojené s nárůstem kamionů. Zda se znatelnému počtu nákladních vozidel vyplatí po zprovoznění klíčové části dálničního obchvatu D35 projíždět přes Olomouc, zatím není zřejmé. „Za úvodních čtrnáct dní jsme zatím s kolegy nějaké výraznější změny nevyhodnotili, ještě je poměrně brzy. Od občanů jsme nové podněty v současné době neobdrželi, situaci ale budeme určitě monitorovat a případné poznatky předávat na patřičná místa,“ podotkl za KMČ Olomouc-západ Milan Hebelka.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám
Zakázat vjezd kamionů co nejdřív a kontrolovat. Už tak přetížená komunikace nezvládá dopravu, navíc jsou zde v nejtěsnější vzdálenosti školy a bytové domy. Pozoruju to u okna, a kamionů na komunikac přibývá.