Znáte to – přijdete k přechodu, a místo toho, abyste zmáčkli tlačítko a za okamžik cestu přešli, rozsvítí se červené "Čekejte" a vy čekáte. Může se zdát, že tlačítka nefungují, opak je ale pravdou. Jakmile totiž zmáčknete tlačítko na přechodu, dáte tak signál celé křižovatce, že na přechodu stojíte a chcete co nejdříve přejít.
Fungování světelné signalizace u přechodů pro chodce souvisí s tím, v jaké konkrétní lokalitě města se přechod nachází a jaká je tam dopravní situace. Záleží na tom, jak výrazně a jakým typem dopravy, je dané místo zatíženo. Vždy je totiž potřeba zkoordinovat toky dopravy veřejné, individuální, pěší, případně tranzitní. V Olomouci obecně platí preference Městské hromadné dopravy.
Co se tedy děje, když na semaforu zmáčknu tlačítko? „Fungování světelné signalizace u některých přechodů pro chodce je současně koordinováno i s navazujícími blízkými křižovatkami, například světla přechodu na tř. Svobody souvisí a jsou koordinovány s křižovatkou u Drápala," říká mluvčí radnice Radka Štědrá. Při zmáčnutí tlačítka se tedy vyšle signál, který dá systému vědět, že na přechodu je někdo, kdo chce přejít silnici. Systém vyhodnotí, kdy nejdříve může spustit zelenou na přechodu tak, aby zajistil plynulost dopravy. Je tedy rozhodně na místě tlačíka na přechodech mačkat.
Řízení přechodů a křižovatek se zároveň řídí platnou legislativou, předpisy a normami, které udávají minimální a maximální délku čekací doby i pro chodce u přechodu. „Je jistě na místě v této souvislosti připomenout Dopravní řídící ústřednu, která je v testovacím provozu, a má výrazně přispět k plynulosti dopravy ve městě. Koordinované řízení provozu by mělo vyřešit mnoho aktuálních problémů a ve výsledku přinést komfort pro všechny typy dopravy, včetně té pěší," dodává Štědrá.
Ústředna umožní nejen lepší řízení dopravního provozu, ale umožní právě i úpravy signalizačních plánů podle aktuálních potřeb dopravy ve městě. K ostrému spuštění ústředny by mělo dojít za rok.