Integrovaný dopravní systém Olomouckém kraje (IDSOK) loni evidoval v linkových autobusech, vlacích a vozidlech MHD 266 458 078 cestujících, kterých bylo navzdory problémům s novými jízdními řády meziročně o sedm milionů více. V závěru roku 2018 totiž počet cestujících v kraji výrazně vzrostl díky nově zavedeným celostátním slevám na jízdné pro důchodce a studenty. Informaci jsme získali z výroční zprávy Koordinátora integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje (KIDSOK).
V prvním čtvrtletí loňského roku počet cestujících v IDSOK nejprve klesl. Podle vedení krajského koordinátora dopravy to zřejmě souviselo s problémy při zavádění nových jízdních řádů linkových autobusů, které vzbudily kritiku cestujících i zástupců samospráv. Například loni v únoru IDSOK evidoval 17 867 233 cestujících, zatímco ve stejném období roku 2017 jich bylo 19 209 103.
Jízdní řády byly poté postupně upraveny. „Od dubna, kdy se situace v zásadě stabilizovala, počet cestujících rostl. Zásadnější nárůst cestujících v IDSOK v porovnání s rokem 2017 byl v důsledku zavedení celostátních slev pro vybrané skupiny cestujících zaznamenán v posledním čtvrtletí roku 2018," stojí ve výroční zprávě. Loni v prosinci služeb IDSOK využilo 25 053 987 cestujících, kterých bylo v meziročním srovnání o 3 768 851 více.
Více než 83 procent cestujících loni v IDSOK využívalo dopravní prostředky městské hromadné dopravy, devět procent veřejnou linkovou dopravu a zbývajících osm procent železniční dopravu. Počet kilometrů, které v rámci IDSOK ujedou linkové autobusy, vlaky a vozidla MHD, každoročně roste. „Za posledních šest let byl rozsah navýšen o více než třetinu až na celkových 36 520 041 kilometrů ujetých v roce 2018," uvedlo vedení KIDSOK.
Výnosy z jízdného IDSOK loni činily 423,36 milionu korun, přičemž jedenapadesátiprocentní podíl na nich měla veřejná linková doprava. Kompenzace slev pro důchodce a studenty ze státního rozpočtu za poslední čtyři měsíce roku 2018 činila 43 milionů korun a je zahrnuta ve výnosech.
Počet linek loni v Olomouckém kraji klesl o pětinu na 300. „Důvodem je nová koncepce veřejné linkové dopravy, která vedla nejen ke změně trasování linek, ale také k redukci počtu linek, které měly často pouze několik spojů a jejich trasa byla z velké části stejná jako některých jiných linek," stojí ve výroční zprávě.
Dopravu cestujících v Olomouckém kraji zajišťují čtyři autobusoví dopravci, Dopravní podnik města Olomouce a České dráhy. Olomoucký kraj za zajištění veřejné dopravní obslužnosti železničním a autobusovým dopravcům letos zaplatí téměř 1,2 miliardy korun.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.