Původní plán bylo zachovat jednokolejný provoz tramvajové trati při nezbytných opravách mostu na Masarykově třídě. Znalecký posudek však tuto možnost vyvrátil a stavba si vyžádá celkové uzavření pro dopravu. Most však bude průchozí pro chodce.
Práce na protipovodňových opatřeních v centru Olomouce postupuje rychle a výstavba nového mostu v Komenského ulici je skoro dokončena. Otevření mostu se plánuje konec letošního roku. Tím však práce nekončí. Omezení v dopravě se dotkne dalšího mostu, a to na Masarykově třídě. V létě se ještě spekulovalo o několika možnostech omezení dopravy a připravilo se několik alternativ opatření. Povodí Moravy, s. p. informoval, že možnost zachování tramvajové dopravy na mostě Masarykova musí potvrdit odborníci. Ti nakonec předali znalecký posudek, jehož závěry konstatují, že technický stav mostu nedovoluje zachování jednokolejného průjezdu tramvají a stavba si vyžádá jeho celkové uzavření pro dopravu. „Bohužel se jedná o objektivní skutečnost, kterou nedokáže nikdo ovlivnit. Dobrá zpráva však je, že výstavba po částech umožní ponechat vždy v jedné části mostu cestu pro chodce. Stejně tak se ve spolupráci s městem podařilo využít vzniklé situace a najít dobré řešení pro současnou realizaci oprav plánovaných městem,“ popisuje generální ředitel Povodí Moravy, s. p. Václav Gargulák.
„Předem jsme připravovali různé varianty řešení, pro případ, kdy bude možné zachovat na polovině mostu provoz, i pro opačný případ, kdy bude most muset být uzavřen zcela,“ vysvětlil primátor Mirek Žbánek. Přípravné práce na mostě na Masarykově třídě začnou v září a budou se týkat přeložek inženýrských sítí. Zahájení stavebních prací a tedy i uzavírky provozu je plánováno na březen roku 2020.
„Zásadní je dobrá koordinace prací na mostě s námi připravovanou rekonstrukcí tramvajové tratě v ulici 8. května a s plánovanými rekonstrukcemi dvou menších mostů přes Bystřici a Mlýnský potok,“ zdůraznil primátor. Díky tomu, že město tyto akce zrealizuje ve stejném termínu, sníží se tak celkové dopady na dopravu v Olomouci. Během jedné výluky na trase od nádraží do centra se tak uskuteční několik různých stavebních akcí namísto toho, aby byly uzavírány navazující úseky v různých obdobích.
Z omezení plyne několik podstatných informací. „Demolice a stavba mostu bude probíhat po polovinách. To umožňuje, aby byl alespoň průchod pro chodce na Masarykově třídě zajištěn po celou dobu stavby,“ upřesnil náměstek primátora Martin Major. Ani tramvajový provoz neustane na celou dobu bourání a budování nového mostu. Po ukončení rekonstrukce ulice 8. května a mostu přes Mlýnský potok, tedy přibližně od listopadu 2020, už budou oboustranné tramvajové soupravy zajíždět od centra až na Žižkovo náměstí, kde se souprava na obratišti přesune na vedlejší kolej a pojede zpět směrem k centru. Z pohledu řidičů je podstatné, že v době, kdy začnou práce na Masarykově třídě, už bude plně v provozu most v Komenského ulici.
Současný most je kvůli plánovanému rozšíření koryta nevyhovující a je nutné ho nahradit mostem novým, který dokáže propojit Masarykovu ulici přes nové koryto řeky Moravy doplněné o moderní náplavku. Most bude ocelový s betonovou deskou, složený ze dvou polí. Jeho celkové délka dosáhne 63,3 m, široký bude 26,3 m. Most povede ve výšce 7,65 m nad dnem řeky. Konstrukce nového mostu i samotné koryto Moravy pod mostem je navrženo tak, aby zajistilo převedení průtoku 380leté vody o průtoku 650 m3/s. Předpokládané dokončení druhého mostu je na jaře 2022.