Bezmála 100 milionů korun má stát nové přemostění přes budoucí východní obchvat Olomouce, které zachová přímé dopravní spojení mezi městem a nedalekou obcí Samotišky a okolními městskými částmi. Variantu počítající se stavbou středně dlouhého mostu a křižovatky pro jeho napojení v pondělí schválili olomoučtí radní. Město bude s ministerstvem dopravy jednat o financování stavby mostu. Novinářům to dnes řekl primátorův náměstek Martin Major (ODS).
Plánovaný obchvat Olomouce má frekventovanou silnici z předměstí Chválkovice do Samotišek křížit a rozdělí ji na dvě samostatné části. Projekt dálničního obchvatu původně počítal jen s lávkou pro cyklisty a přeložkou silnice, jejíž trasa ale vede jinudy než nynější cesta do Samotišek, což by zkomplikovalo dopravní situaci v této části Olomouce.
Petici za zachování přímé silnice do Samotišek podepsalo v roce 2018 bezmála 1600 lidí a stejný cíl má nyní i město. Vybraná varianta mostu nad obchvatem podle Majora splňuje podmínky ochranného pásma kulturních památek Klášterní Hradisko a Svatý Kopeček. „Zejména byl kladen důraz na šetrný zásah do krajiny spočívající v co nejmenším narušení dálkových pohledů a zásahů do poutní aleje," podotkl Major. Schválenou variantu podle něj podpořil Národní památkový ústav i útvar hlavního architekta.
Návrh mostu se stane součástí posouzení vlivu záměru na životní prostředí EIA, které úřadům předloží Ředitelství silnic a dálnic ČR. Vyřešeno zatím není financování stavby mostu. Zástupci radnice podle Majora chtějí jednat s ministerstvem dopravy o tom, aby se na financování podílel stát a účast města byla co nejmenší.
Zahájení stavby východní tangenty bylo v původní dokumentaci naplánováno na letošní rok, nakonec se ale o několik let opozdí. Obchvat má omezit hustý automobilový provoz v městských čtvrtích Holice, Hodolany, Bělidla, Chválkovice a Týneček, na kterém má hlavní podíl tranzitní doprava. Například Chválkovicemi denně projede až 20.000 aut.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.