Prázdninové měsíce jsou podle statistik jednoznačně nejrizikovějším obdobím pro dopravní nehody, při kterých jsou v autech děti. Počet takových nehod v létě je až dvakrát vyšší než během ledna nebo února. Od roku 2010 do loňska se podle policejních statistik stalo 55 152 nehod, při kterých bylo v autě alespoň jedno dítě ve věku do 17 let.
Příčinou nehod v letních měsících jsou častější a delší přesuny a také nižší pozornost řidičů. „K největšímu počtu karambolů na silnicích (22 678) přitom došlo, když bylo na palubě alespoň jedno dítě ve věku do pěti let,“ uvedl v tiskové zprávě pojistný matematik České kanceláře pojistitelů Petr Jedlička.
Právě věk dětí je velmi rizikovým faktorem. K největšímu počtu nehod s dítětem ve voze dochází v letních měsících. „Spojitost s přesuny na prázdniny a dovolené a dlouhými trasami, které jsou stresující pro děti i rodiče, je zřejmá. A nejvyšší počet nehod, kde je účastníkem dítě jako spolujezdec, je i v letních měsících opět u nejmladší věkové kategorie do pěti let,“ popisuje ve zprávě pro novináře Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která je provozovatelem Portálu nehod.
Většina z řidičů sice na dotaz, jestli se má v autě věnovat spíše řízení, nebo spíše dětem, odpoví správně, že řízení. Realita je však často jiná, a to kvůli obavám z počínání dětí na zadních sedačkách. Stačí však jen chvilka pozornosti věnovaná dítěti a problém může být daleko vážnější než rozlitý nápoj na sedačce.
Z analýzy nehod, při nichž figuruje jako spolujezdec alespoň jedno dítě, plyne, že dítě v autě ovlivňuje důvody bourání. Čím mladší dítě řidiči vezou, tím dominantnější příčinou nehody je způsob jízdy.
„Podle naší analýzy je nedodržení bezpečné vzdálenosti nejčastější příčinou nehod (více než 17 procent), kde bylo jako spolujezdec dítě do pěti let. Na druhém místě jsou v této věkové kategorii dětí-spolujezdců nehody zaviněné řidiči, kteří se plně nevěnovali řízení (14 procent). Naopak když máme ve voze puberťáka ve věku 15 až 17 let, tak je nejčastější příčinou nepřizpůsobení rychlosti (23 procent nehod) a nedodržení bezpečné vzdálenosti je důvodem již jen 10 procent nehod,“ vyjmenovává v tiskové zprávě datový analytik Portálu nehod Marek Sibal.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.