Počasí dnes17 °C, zítra21 °C
Pátek 17. května 2024  |  Svátek má Aneta
Bez reklam

Stadlery v kraji stále trápí rozličné poruchy. Modernizace ojetých vlaků nabrala další zpoždění

Poruchy WC, klimatizace, výsuvného schůdku a další trable řeší České dráhy coby provozovatel regionálních spojů v Olomouckém kraji. Problémy se týkají souprav Stadler, které jako ojeté nakoupil dopravce v Německu a na Slovensku prošly či stále procházejí modernizací. Vlaky se totiž často musejí vracet do opravárenských závodů ve Zvolenu, kde se reklamované závady řeší.

Se zpožděním dodávek nových či zmodernizovaných vozů se České dráhy potýkají na několika místech napříč republikou, výjimkou není ani Olomoucký kraj. Hejtmanství si objednalo zajištění regionálních spojů od národního dopravce, který ale musí na trasy nasazovat i starší motoráky. Důvodem jsou poruchy na některých z dvanácti pořízených souprav Stadler, které byly určeny k modernizaci.

Všechny zmodernizované vlaky měly jezdit po tratích v regionu do dubna, nyní připadá podle mluvčí Českých drah Vandy Rajnochové předpokládaný nejzazší termín kompletního zprovoznění na konec letošního roku. Kromě trati Olomouc – Drahanovice jednotky jezdí také na tratích ze Šumperka do Hanušovic nebo z Olomouce do Moravského Berouna, první zmodernizovaná souprava vyrazila na železnici v kraji loni v prosinci.

„V poslední době jsme často kritizovaní ve veřejném prostoru, že naše vlaky poskytují nižší komfort cestování. Že nasazujeme starší vagóny a neposkytujeme takové služby, jaké si sami poskytovat přejeme. Třeba ve vlacích chybí Wi-Fi, zásuvky pro napájení cestovní elekroniky nebo jezdí vagóny bez klimatizace. Cestující přirozeně nezajímá, že velká část problémů je u dodavatelů a opravců techniky. My je však denně řešíme a děláme všechno proto, aby se nedostatky v práci našich dodavatelů přenášely na naše cestující a zákazníky co nejméně,“ uvedl v tiskové zprávě Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu.

Problémy při uvedení Stadlerů do provozu znamenají pro České dráhy také smluvní pokuty od Olomouckého kraje, jen za první polovinu roku se pohybovaly podle informací České televize okolo šesti milionů korun. „Je to pro nás komplikace jak ve vztahu k objednateli – Olomouckému kraji, tak k našim zákazníkům. Proto je prioritou, aby dodávky dalších modernizovaných jednotek byly uskutečněny co nejdříve,“ dodává mluvčí Rajnochová.

Na trati z Olomouce se testuje zabezpečovací systém ETCS. S rozšířením se počítá od roku 2025

Systém pro vyšší bezpečnost železniční dopravy ETCS testují České dráhy na trati z Olomouce přes Přerov do Břeclavi. V režimu evropského zabezpečovacího systému jezdí 30 strojvedoucích s lokomotivami typu 362. Další rozšíření plánuje národní...

 

Mezi poruchy, které se u těchto vlaků objevují, patří podle mluvčí poruchy WC, klimatizace, elektroinstalace či výsuvných schůdků. „Závady reklamujeme v rámci garančních oprav, které zajišťuje dodavatel, tedy společnost ŽOS Zvolen. Odstranění závad probíhá buď přímo v depu v Olomouci, kde jsou přítomni technici ze slovenské firmy nebo případně dochází k převozu zpět na Slovensko a k opravě přímo u dodavatele,“ objasňuje Rajnochová.

V případě bezproblémového provozu jsou modernizované soupravy vybaveny novými sedačkami, Wi-Fi připojením, LCD monitory, GPS lokací pro sledování pohybu vlaku v systému KIDSOK, zásuvkami pro nabíjení drobné elektroniky či audiovizuální informační systém a disponují také klimatizací. S nasazením souprav v Olomouckém kraji byla spojena i další starost. V některých stanicích kvůli rozdílu výšky od nástupiště ke vstupu do vlaku odpadá bezbarierový parametr vozů. Cestující musí překonat v některých případech až půlmetrovou odchylku, což je náročné pro starší osoby nebo například maminky s kočárky. Správa železnic tak plánuje postupnou rekonstrukci vlakových zastávek, což si vyžádá další vysoké výdaje.

Kvůli řešením komplikací nejen v Olomouckém kraji dochází představitelům drah trpělivost. „Naši dodavatelé se musí postavit čelem k plnění termínů a dodržení kvality a musí přijmout opatření ve svých firmách, aby začaly plnit své závazky. My jsme jejich zákazník a denně musíme řešit chybějící soupravy, které stojí v jejich podnicích a nám chybí. My pak  musíme  vyplácet kompenzace našim cestujícím a dostáváme smluvní pokuty za nedodržení standardů kvůli chybějícím vlakům odstaveným v jejich závodech,“ vysvětluje Michal Kraus, místopředseda představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro servis a dodává: „Pokud však nepřistoupí naši dodavatelé k razantním opatřením v plnění termínů a zlepšení kvality svých dodávek, pak jsme připraveni i k dalším právním krokům a v krajním případě  i k vypovězení příslušných smluv.“

Technické parametry jednotek řady 646 Stadler
• třídílná šestinápravová jednotka s elektrickým přenosem výkonu,
• rok výroby – 1999/2000,
• max. rychlost – 120 km/h,
• max. zrychlení – 0,85 m/s2,
• délka jednotky – 38 660 mm,
• šířka skříně – 3 000 mm,
• celková hmotnost jednotky: prázdné – 59 000 kg, obsazené – 71 000 kg,
• výkon motoru – 550 kW,
• obsaditelnost: 108 sedících cestujících, 103 stojících cestujících.
Zdroj: České dráhy

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Olomoucký kraj

Štítky Doprava, železnice, vlak, Stadler, České dráhy, poruchy, Olomoucký kraj, klimatizace, Slovensko, Německo, Zvolen, Olomouc, Jiří Ješeta, Michal Kraus, Česká televize

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Stadlery v kraji stále trápí rozličné poruchy. Modernizace ojetých vlaků nabrala další zpoždění  |  Doprava  |  Zprávy  |  Hanácká Drbna - zprávy z Olomouce a Olomouckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.