Nový typ plastových sedaček má v olomouckých tramvajích nabídnout komfortnější pobyt i za chladných a mrazivých dní. Dopravní podnik novinku testuje ve voze s označením 251. Letos by mohl projít proměnou interiér dalších dvou tramvají, instalace sedaček do jedné soupravy vyjde na přibližně 230 tisíc korun.
Dopravní podnik města Olomouce (DPMO) testuje novou variantu vyhřívaných plastových sedaček jako první v republice, výroba začala v polovině minulého roku. Cestující mohou na plastový typ sedadel narazit ve vozech 251 a 252, ve druhém jmenovaném ale teplo při posazení neucítí, tyto sedačky ještě vylepšené nejsou.
Středa, 1. února 2023, 13:01
První únorová sobota se v centru Olomouce ponese v duchu masopustního veselí. Lidé se mohou těšit na oblíbený rej masek a bohatý program, jehož součástí bude i tradiční zabijačka či hudební a taneční vystoupení folklórních skupin. O čtrnáct dní...
S dřívějším upřednostňováním polstrovaných sedaček se od metod vyhřívání sedadel upouštělo. Po zkušebním nainstalování plastových sedaček se rychle ukázalo, že zvlášť v ranních hodinách po chladné noci nepředstavuje tato varianta zrovna příjemný zážitek. „To byl důvod proč se začalo řešit toto vylepšení. Přímo v sedadle je spirála, která jej ohřívá,“ objasňuje mluvčí Dopravního podniku města Olomouce Anna Sýkorová.
Výrobce musí po testování zažádat u drážního úřadu o schválení zařízení do běžného užívání. „Aktuálně se bude zkoušet mírné zvýšení teploty. Nyní sedačky topí na přibližně 30 stupňů Celsia, mohlo by to být ještě o pět víc. To je právě jedna ze součástí testování,“ poznamenala mluvčí DPMO s tím, že vyhřívání se spouští současně s vytápěním prostor tramvaje. To aktivují řidiči zpravidla při venkovní teplotě pod plus pět stupňů Celsia. „Záleží i na posouzení situace řidičem. Vnímání teploty je hodně individuální záležitost a občas zaznamenáváme stížnosti, že je někomu zima i při vyšší teplotě,“ podotkla Sýkorová.
Cena za osazení nové varianty sedadel do jedné tramvaje se pohybuje okolo 230 tisíc korun, v případě zdárného schválení drážním úřadem by letos chtěl olomoucký dopravce instalovat sedačky do dalších dvou vozů. Celkem jezdí v Olomouci 69 tramvají. „Případná proměna je plánovaná postupně, pokud by se to mělo dělat všechno současně, tak by to byla poměrně nákladná akce. Bude se vyhodnocovat, v jakém stavu jsou sedačky v jednotlivých vozech. Rozdíl ceny oproti sedadlům bez vyhřívání je asi patnáct procent, nejde tedy o enormní nárůst,“ poznamenala k ekonomickému aspektu obměny sedadel Anna Sýkorová.
I spotřeba energie na vyhřívání je v porovnání s celkovým odběrem elektrické energie, kterou tramvaj pro svůj provoz potřebuje, podle poznatků dopravního podniku zanedbatelná.
Plastové sedačky zkušebně slouží pasažérům v olomouckých tramvajích od loňského dubna, DPMO je pořídilo kvůli jednodušší možnosti čištění. „Zatím se tento typ osvědčuje, protože sedačky jdou omýt. Měli jsme hodně pozitivních reakcí směřujících v tom, že lidé jsou rádi, když vidí, kam si sedají. To byl hlavní nedostatek polstrovaných sedadel, když byly něčím polité, tak to cestující zjistil, až když si sednul. I při údržbě na sedačkách navíc po nějaké době začaly zůstávat skvrny,“ upozornila mluvčí Sýkorová.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.