Pro řidiče na trase z Olomouce do Přerova vítané urychlení, pro obyvatele Krčmaně vidina vytoužené úlevy od dopravního ruchu. Během několika dnů začne stavba takřka osmikilometrového úseku dálnice D55 Olomouc – Kokory. Hotovo má být za dva a půl roku, v té době se má rozběhnout i budování navazující části z Kokor do Přerova.
„Silnice I/55 dlouhodobě kapacitně nevyhovuje a jsem strašně rád, že se podařilo připravit výstavbu dálnice, kterou můžeme nyní zahájit,“ řekl během slavnostního aktu na okraji Krčmaně generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
O dálničním spojení Olomouce s Přerovem se mluví už desítky let, přípravu ale komplikovaly různé spory. Ještě nyní řeší Ředitelství silnic a dálnic se zemědělskou společností Agra Velký Týnec odvolání proti stavebnímu povolení, které se týká vedlejších objektů stavby D55. V uplynulých týdnech státní organizace dokonce analyzovala, zda bude moct v plánovaném dubnovém termínu budování dálnice zahájit. To se nakonec zřejmě podaří.
„V současné chvíli je stavební povolení na hlavní trasu v právní moci. Klíčové práce můžeme bez problému zahájit. Dílčí objekty, které jsou předmětem odvolání, by posléze bránily samotné výstavbě, ale věřím že v dohledných týdnech jsme schopní se se společností Agra Velký Týnec domluvit. Jednání budou ještě probíhat a věřím, že podepíšeme dohodu. Myslím, že jsme na velmi dobré cestě, nechtěl bych to ještě zakřiknout,“ komentoval aktuální situaci šéf ŘSD.
Více než sedm a půl kilometru nové dálnice bude končit provizorním sjezdem z dálniční odpočívky Majetín před obcí Kokory. Auta zde znovu najedou na aktuálně vytíženou silnici I/55, a tamní obyvatelé tak budou muset na odvedení dopravy na dálnici ještě několik let počkat.
Podle původního plánu se mělo dálniční propojení z Olomouce do Přerova stavět ve dvou částech současně, ale u navazujícího úseku z Kokor do Přerova došlo k výraznému zdržení kvůli odvoláním obce Rokytnice, které se řešilo i u soudů. I zde nakonec došlo k dohodě. „Tato problematika je vyřešena. Věřím, že do dvou let jsme schopni stavbu připravit tak, aby mohla být taky zahájena,“ říká po mnoha letech komplikací optimisticky ředitel Mátl.
Naopak Krčmani už vyhlížejí termín dokončení stavby, který je stanovený na konec roku 2025. Frekventovaný tah nyní využívá i více než 20 tisíc automobilů denně, silnice navíc tvoří nepříjemný předěl vesnice. „Je to pro nás skvělá zpráva, už jsme se báli, že se nedočkáme. Bude to přes dvacet let, co se o příslibu dálnice mluví. Dopravní situace je čím dál víc neúnosná. Stává se hodně nehod zejména na příjezdu od Olomouce. Na přechodu máme semafor, ale řidiči ho nerespektují a jedou i na červenou, i když tam čekají děti. To nám teď nejvíc vadí a těšíme se, až se doprava přesune na dálnici. Už mnoho let trpí domy u silnice i lidé, kteří v nich bydlí,“ shrnula potíže spojené s rušným tahem v obci krčmaňská starostka Eva Sztwioroková.
Podle ředitele závodu Zlín zhotovitelské firmy Eurovia Michala Friedlaendera by nemělo být vybudování úseku z Olomouce do Kokor mimořádné svou náročností, obtížnější bude pro stavbaře splnění rozsáhlého úkolu v daném termínu. „Stavba bude podobná jako každá jiná, je to krásný úsek, který by neměl být nějak složitý. Je tam osm mostních objektů, technicky by to nemělo být až tak náročné. Budeme se snažit dodržet termín, byť se to laikovi nemusí zdát, tak dva a tři čtvrtě roku je poměrně málo času na takovou stavbu. Práce rozvineme v celé délce. Na stavbu bude potřeba dovézt přibližně osm set tisíc kubíků zeminy,“ zmínil Friedlaender a k základnímu plánu prací dodal: „Nejdřív budou probíhat sanační práce, následně založení mostů, násypové práce pro zemní těleso a budeme postupovat nahoru do konstrukční vrstev.“
Po svém dokončení bude D55 tvořit jednu z páteřních komunikací dálniční sítě, ve výstavbě jsou nyní také desítky kilometrů ve zlínském kraji. „Za dalších pět let by se mohlo Olomoucku a Přerovsku velmi ulevit i kvůli dokončení dálnice D1 u Přerova, na které se nyní intenzivně pracuje. Ještě nějaký čas to bude pro občany náročnější, ale myslím, že ten výsledek bude stát za to,“ uzavřel za ŘSD Radek Mátl.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.