Návrhem na zklidnění dopravy na dlouhém úseku spojujícím centrum Olomouce s obchodní zónou a dále dálničním tahem na Prostějov a Brno se zabývá olomoucký magistrát. Město bude zjišťovat, zda by bylo možné snížit maximální povolenou rychlost na Brněnské ulici ze 70 na 50 kilometrů v hodině.
Podnět ke snížení nejvyšší dovolené rychlosti v ulici Brněnská projednávala komise olomoucké městské části Povel. Frekventovaná silnice tvoří předěl mezi touto městskou částí a čtvrtí Nová ulice, ve které se nachází například Fakultní nemocnice Olomouc. V každém směru jsou na široké Brněnské ulici dva jízdní pruhy, uprostřed jsou tramvajové koleje oddělené od silnice zábradlím.
Podle zástupců KMČ Povel čerpají z vyššího rychlostního limitu na přibližně půlkilometrovém úseku benefity pouze motoristé, kteří mohou hypoteticky ušetřit oproti běžné rychlosti v obci okolo 10 sekund času, pokud jim to umožní aktuální dopravní vytížení v této oblasti. Místní naopak zdůrazňují nevýhody, mezi které řadí emise, hluk a obavy z dopravních nehod plynoucích z vyšší rychlosti projíždějících aut.
Středa, 27. září 2023, 11:03
Frekventované křižovatka u vodojemu v Olomouci, kde řidiči musí často dlouho stát, se dočká semaforů. Radní nyní schválili zahájení příslušného výběrového řízení, ve hře byl v minulosti i kruhový objezd, podle výpočtů by se sem však nevešel.
S těmito argumenty se zástupci Povelu obrátili na olomoucký magistrát. „Požadavek mi v těchto dnech přišel. Požádal jsem kolegy na magistrátu, kteří mají tuto oblast na starosti, aby začali tuto úpravu svislého dopravního značení řešit s vlastníkem komunikace, to znamená s ŘSD,“ řekl k aktuálnímu pohledu vedení města na tuto změnu olomoucký primátor Miroslav Žbánek (ANO).
Pro případnou změnu rychlosti na silnici I/46 je potřeba podle primátora také vyjádření dopravního inspektorátu policie. „Ve chvíli, kdy ŘSD a Policie ČR dá souhlas, tak jsme schopni instalovat značení a padesátku v tomto úseku zavést. V případě souhlasných stanovisek institucí nevidím nic, co by mělo bránit snížení rychlosti,“ míní Žbánek a dodává: „Tak jako je nyní padesátky před semafory při příjezdu od Brna, tak by se i dalším úseku pokračovalo touto rychlostí.“
Podle primátora je primární motivací ochrana zdraví obyvatel, kteří přes velmi rušnou silnici přecházejí nedovoleným způsobem. „Ať už se nám to líbí, nebo ne, tak jde o úsek, kde často dochází nešťastnému přebíhání a přecházení chodců. Nám opravdu jde o to, aby i lidé, kteří nedodržují pravidla silničního provozu, v tomto případě chodci, nebyli ohroženi na životech kvůli jejich vlastní hlouposti. I když samozřejmě kvůli snižování rychlosti slýcháme časté názory lidí, kteří to považují za omezování či zdržování,“ poznamenal Miroslav Žbánek. Ten zároveň znovu apeluje na využívání podchodů nejen při překonávání Brněnské ulice. „Máme v plánu i rekonstrukci posledního podchodu, který na tomto úseku je, aby se lidé nebáli je využívat. Aby technicky i vzhledově odpovídali potřebným požadavkům,“ doplnil.
Krajský koordinátor BESIPu Miroslav Charouz nepovažuje úpravu rychlosti na Brněnské za prioritu pro zlepšení bezpečnosti v krajském městě. „Je tam zábradlí, podchod a další opatření. Nevnímám, že by tam docházelo k častým problémům. Podle mého názoru jde o lokalitu, kde bych snížení rychlosti neviděl jako nutné,“ tvrdí odborník na oblast bezpečnosti silničního provozu.
Zástupci KMČ Povel upozorňují zejména na hluk ze silnice, který dlouhodobě vnímají rezidenti v okolí. „Po obou stranách ulice se nachází bytové domy, jejichž obyvatelé jsou zasaženi zvýšenou hlučností, ta by se po snížení rychlosti provozu citelně snížila,“ věří Povelští. Primátor Žbánek ani krajský koordinátor BESIPu Charouz takový optimismus nesdílí.
„Z dopravních studií víme, že zpomalení dopravy o dvacet kilometrů přinese ztišení v řádově o jednotky decibelů. Nebude to nějaký zásadní zlom, těžké vozy nebo autobusy budou slyšet i při padesátce,“ říká Žbánek, zároveň ale dodává, že město bude podobně jako při současné opravě Pražské a Foerstrovy usilovat při budoucí rekonstrukci Brněnské ulice o využití tichého asfaltu, což by mělo přinést přívětivější akustický efekt.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Úplně by stačilo pochytat individua se supersporty, které tam reálně vytváří největší hluk a to i v noci. A policie to až s podivem neřeší vůbec!!!