Během patnácti měsíců vyhasly na silnici mezi obcemi Olšany u Prostějova a Studenec životy třech mladých řidičů, kteří v autech nabourali do vzrostlých stromů. K poslednímu z těchto případů vyjížděly složky Integrovaného záchranného systému tento čtvrtek. Podle olomouckého krajského koordinátora organizace BESIP by mohly tragické události znovu otevřít debatu o zvýšení bezpečnosti v okolí silnic.
Na poměrně rovinatém úseku silnice mezi Studencem a obcí Olšany u Prostějova zemřel po nárazu do stromu ve čtvrtek brzy ráno pětatřicetiletý řidič. K tragédii došlo jen několik týdnů poté, co na této komunikaci vyhasl život třiačtyřicetiletého muže. I na začátku roku 2023 zde došlo k havárii se smrtelnými následky po nočním střetu auta se stromy. Obětí byl dvaatřicetiletý šofér.
Odborník na oblast bezpečnosti na pozemních komunikacích Miroslav Charouz vidí zásadní faktor tragických následků u obdobných nehod v přítomnosti stromořadí podél silnic. „Příčiny nehody mohou být různé, i když se předpokládá riskantní způsob jízdy a vysoká rychlost. Stát se ale může cokoliv i řidiči, který dodržuje předpisy. Blíží se léto, člověk se lekne vosy v autě, nebo má nějaký zdravotní problém, zatmí se mu před očima nebo má infarkt či jinou komplikaci. Může dojít i třeba k defektu pneumatiky. Vyjede mimo silnici, kde je pevná smrtící překážka v podobě stromu, který zkrátka neuhne,“ tvrdí krajský koordinátor BESIPu.
Čtvrtek, 2. prosince 2021, 12:51
V Olomouckém kraji ubývá stromořadí u silnic. Stromy přitom mohou cesty chránit od větru, deště a sněhu, přispívají k lepšímu ovzduší a je na ně krásný pohled. Hejtmanství chce proto trend otočit. Často je však proti kvůli bezpečnosti policie, chybí...
Okolí silnice, na které došlo v nedávné době ke třem tragickým nehodám, má podle Charouze podobné rysy jako další cesty v regionu. „Na této komunikaci je poměrně intenzivní provoz, stromy by měly být v bezpečné vzdálenosti od komunikací. Na Prostějovsku je bohužel takových úseků víc. Přitom podle statistik je to oblast s velice nízkou nehodovostí, ale velmi negativní roli tam hrají z hlediska bezpečnosti právě stromy. Silnice byly stavěné na nějakou rychlost a úroveň provozu, v tuto chvíli se to jeví jako přežitá věc, kterou bude potřeba postupně řešit,“ míní dopravní expert.
Zástupci ekologických organizací připomínají důležitost stromořadí v krajině a podél silnic. Přínosem je ochrana před horkem či větrem či zadržení vody v okolí. „Aleje jsou krásná věc, ale musí být v bezpečném prostoru. Odpůrci řeknou, že stromy tu jsou třeba přes sto let. Ale v té době tam jezdily koňské povozy a dnes je tam hustý automobilový provoz. Je skutečně potřeba to zvažovat rozumným způsobem,“ dodává Charouz.
Ten jako další variantu zmiňuje i zabezpečení prostřednictvím silničních záchytných systémů, což by ale představovalo pro správce komunikací výrazné finanční náklady. „Montovat svodidla před aleje svodidla je diskutabilní, pro jednotlivé úseky by to byly milionové investice. Vše je na zvážení, nejsem v tom radikální, ale měl by být prostor mimo silnici pro zastavení v terénu, a ne o kmen vzrostlého stromu,“ uzavřel krajský zástupce organizace BESIP.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
mnohem větši hrozba je, že to tady vypadá jak v Afghanistanu !!! rozmláceny tak, že mám strach o auto !