České dráhy investovaly napříč Českou republikou do rozsáhlé modernizace svých vozidel, příliv moderních vlakových souprav ale znamená také konec pro starší vozy. Elektrické jednotky řady 460 přezdívané Tornádo čeká v Olomouci o víkendu oficiální loučení nejen s příznivci železniční dopravy.
Na sobotu a neděli 20. a 21. dubna připadá hlavní část bohatého rozlučkového programu s posledními jednotkami řady 460 – Tornádo. „Letošní rok je ve znamení velkého střídání generací na železnici. Veřejnost, média, fanouškové a všichni zájemci budou mít o tomto víkendu jedinečnou a poslední oficiální příležitost svézt se s posledními jednotkami řady 460. Jeden z vlaků se v neděli vydá do železničního depozitáře Národního technického muzea v Chomutově a poslední jednotky v Olomouci zasáhnou do provozu už jen jako výpomoc v případě nedostatku nových vlaků RegioPanter,“ popsal akci věnovanou vlakům ze 70. let minulého století mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský a dodal: „I tato výpomoc by měla do léta skončit. Tornáda nebo chcete-li Pantografy, které již dosloužily, nyní míří už do kovošrotu.“
Již před samotným víkendovým děním připravili České dráhy jedinečnou příležitost pro fanoušky a fotografy, v nákladním obvodu železniční stanice Olomouc hlavní nádraží se setkaly vyřazované jednotky se svým nástupcem. Jedinečný sraz elektrických jednotek ČSD a ČD pro regionální dopravu se podle zástupců národního dopravce zřejmě už nikdy nebude opakovat. Příležitost si tak nenechalo ujít několik desítek nadšenců, kteří v pátek odpoledne vytrvale fotili čtveřici vystavených souprav ze všech možných úhlů. Mezi kolejemi byla slyšet i němčina či angličtina. „Dá se říct, že akce má až mezinárodní dosah. Jednotky byly na fototermín seřazené podle historického vývoje u nás. Přezdívky lokomotiv byly lokální záležitostí, někde se jim říkalo Tornádo a někde Pantograf. Oblibu si získaly asi zejména tím, že byly v provozu téměř padesát let. Jejich konec na železnicích je historickou událostí, fotografové na ně v posledních letech čekali podél kolejí, aby si ještě stihli vytvořit snímky,“ komentoval zástupce muzea ČD Nostalgie Josef Vendolský.
Středa, 17. dubna 2024, 17:03
Kromě silnice III. třídy mezi Křelovem a olomouckou částí Topolany přetíná budovaná trasa dálnice D35 u Olomouce také cyklotrasu s označením 6025A nedaleko křelovského fortu. Stezka vedoucí po polní cestě je za příznivého počasí pro obyvatele...
V sobotu budou v okolí Olomouce probíhat jízdy zvláštních vlaků s jednotkou EM 488.0079/80 s retro nátěrem, které vyrazí z hanácké metropole do Červenky, Prostějova a Přerova. Otevřený bude rovněž olomoucký depozitář ČD Muzea u hlavního vlakového nádraží. „Zde se návštěvníci mohou těšit na výstavu historických strojů ze sbírek Českých drah a pro děti bude připravena možnost svézt se malou posunovací lokomotivou ‚BNkou‘. Depozitář bude v tento den přístupný v době od 9 do 16 hodin,“ uvedl mluvčí.
Na neděli pak připadá jedinečná rozlučková jízda muzejní jednotky 460, která se vydá na svou cestu napříč celou Českou republikou ze Střelné u hranic se Slovenskem až do více než 500 kilometrů vzdáleného Chomutova, kde bude předána do depozitáře Národního technického muzea. Zvláštní expresy projedou takřka celou trasu, kde bývaly tyto jednotky v provozu. „Takzvaný Tornádo expres, partnerem jehož jízdy je Národní technické muzeum, bude veden opět jednotkou EM 488.0079/80 v retro nátěru. V Chomutově bude jednotka deponována v areálu Železničního depozitáře Národního technického muzea, kde do doby jejího odprodeje Národnímu technickému muzeu bude pracovníky Českých drah udržována v provozuschopném stavu,“ sdělil Petr Šťáhlavský s tím, že v celé trase už je vlak příznivci železnice vyprodán, několik dnů před jízdou zbývalo pouze už několik míst v dílčích úsecích, informace o jízdenkách jsou dostupné na pokladnách ČD.
Pátek, 19. dubna 2024, 17:12
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
vzhledem ke změně klimatu Tornáda na Moravě budó ! ... to v Litovli nebylo posledni !