Počasí dnes3 °C, zítra2 °C
Čtvrtek 21. listopadu 2024  |  Svátek má Albert
Bez reklam

FOTOGALERIE: Loučení s Tornády. České dráhy vyřadí legendární řadu vlaků na akci v Olomouci

České dráhy investovaly napříč Českou republikou do rozsáhlé modernizace svých vozidel, příliv moderních vlakových souprav ale znamená také konec pro starší vozy. Elektrické jednotky řady 460 přezdívané Tornádo čeká v Olomouci o víkendu oficiální loučení nejen s příznivci železniční dopravy.

Na sobotu a neděli 20. a 21. dubna připadá hlavní část bohatého rozlučkového programu s posledními jednotkami řady 460 – Tornádo.  „Letošní rok je ve znamení velkého střídání generací na železnici. Veřejnost, média, fanouškové a všichni zájemci budou mít o tomto víkendu jedinečnou a poslední oficiální příležitost svézt se s posledními jednotkami řady 460. Jeden z vlaků se v neděli vydá do železničního depozitáře Národního technického muzea v Chomutově a poslední jednotky v Olomouci zasáhnou do provozu už jen jako výpomoc v případě nedostatku nových vlaků RegioPanter,“ popsal akci věnovanou vlakům ze 70. let minulého století mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský a dodal: „I tato výpomoc by měla do léta skončit. Tornáda nebo chcete-li Pantografy, které již dosloužily, nyní míří už do kovošrotu.“

Padesát let aktivní služby
Prototyp elektrické jednotky řady 460, tehdy označené jako řada EM 488.0 (podle tzv. Kryšpínova označení vozidel ČSD s významem: EM jako elektrická motorová jednotka, 4 hnací nápravy, 8+3x10 = max. rychlost 110 km/h, 8+10 = 18 tun na nápravu) vyjel z Vagonky ve Studénce v roce 1971. Elektrickou výzbroj dodával podnik MEZ Vsetín.
Sériová výroba se uskutečnila v letech 1974 až 1978. Každá jednotka se skládala ze dvou čelních motorových vozů se čtyřmi hnacími nápravami a trojicí vložených vozů. Celý vlak měl délku 122,5 metru, hmotnost až 294 tun, kapacitu 336 míst k sezení a výkon 2 000 kW. Maximální rychlost je 110 km/h a napájecí soustava 3 kV DC. Bylo vyrobeno celkem 43 jednotek.
V letech 1970 až 1971 se vyráběla obdobná jednotka řady 560 (SM 488.0) pro soustavu 25 kV 50 Hz AC, která byla v provozu např. v okolí Brna a Bratislavy. Jejich provoz u ČD byl ukončen již před několika lety.
Elektrické jednotky řady 460 jezdily v severních Čechách, zajížděla z Ústí nad Labem až do Prahy, v provozu byly na Olomoucku, Ostravsku a na Slovensku v okolí Košic a krátce také na západě Slovenska v okolí Žiliny. Poslední linkou s pravidelným nasazením se stala trasa Olomouc – Přerov – Hranice na Moravě – Vsetín.
Zdroj: České dráhy

Již před samotným víkendovým děním připravili České dráhy jedinečnou příležitost pro fanoušky a fotografy, v nákladním obvodu železniční stanice Olomouc hlavní nádraží se setkaly vyřazované jednotky se svým nástupcem. Jedinečný sraz elektrických jednotek ČSD a ČD pro regionální dopravu se podle zástupců národního dopravce zřejmě už nikdy nebude opakovat. Příležitost si tak nenechalo ujít několik desítek nadšenců, kteří v pátek odpoledne vytrvale fotili čtveřici vystavených souprav ze všech možných úhlů. Mezi kolejemi byla slyšet i němčina či angličtina. „Dá se říct, že akce má až mezinárodní dosah. Jednotky byly na fototermín seřazené podle historického vývoje u nás. Přezdívky lokomotiv byly lokální záležitostí, někde se jim říkalo Tornádo a někde Pantograf. Oblibu si získaly asi zejména tím, že byly v provozu téměř padesát let. Jejich konec na železnicích je historickou událostí, fotografové na ně v posledních letech čekali podél kolejí, aby si ještě stihli vytvořit snímky,“ komentoval zástupce muzea ČD Nostalgie Josef Vendolský.

Kromě silnice III. třídy mezi Křelovem a olomouckou částí Topolany přetíná budovaná trasa dálnice D35 u Olomouce také cyklotrasu s označením 6025A nedaleko křelovského fortu. Stezka vedoucí po polní cestě je za příznivého počasí pro obyvatele...

V sobotu budou v okolí Olomouce probíhat jízdy zvláštních vlaků s jednotkou EM 488.0079/80 s retro nátěrem, které vyrazí z hanácké metropole do Červenky, Prostějova a Přerova. Otevřený bude rovněž olomoucký depozitář ČD Muzea u hlavního vlakového nádraží. „Zde se návštěvníci mohou těšit na výstavu historických strojů ze sbírek Českých drah a pro děti bude připravena možnost svézt se malou posunovací lokomotivou ‚BNkou‘. Depozitář bude v tento den přístupný v době od 9 do 16 hodin,“ uvedl mluvčí.

Na neděli pak připadá jedinečná rozlučková jízda muzejní jednotky 460, která se vydá na svou cestu napříč celou Českou republikou ze Střelné u hranic se Slovenskem až do více než 500 kilometrů vzdáleného Chomutova, kde bude předána do depozitáře Národního technického muzea. Zvláštní expresy projedou takřka celou trasu, kde bývaly tyto jednotky v provozu. „Takzvaný Tornádo expres, partnerem jehož jízdy je Národní technické muzeum, bude veden opět jednotkou EM 488.0079/80 v retro nátěru. V Chomutově bude jednotka deponována v areálu Železničního depozitáře Národního technického muzea, kde do doby jejího odprodeje Národnímu technickému muzeu bude pracovníky Českých drah udržována v provozuschopném stavu,“ sdělil Petr Šťáhlavský s tím, že v celé trase už je vlak příznivci železnice vyprodán, několik dnů před jízdou zbývalo pouze už několik míst v dílčích úsecích, informace o jízdenkách jsou dostupné na pokladnách ČD.

Jízdní řád zvláštních vlaků sobota 20. dubna 2024
Olomouc hl.n. 09:00 – Červenka 09:15–09:25 – Olomouc hl.n. 09:40
Olomouc hl.n. 09:57 – Prostějov hl.n. 10:16–10:26 – Olomouc hl.n. 10:43
Olomouc hl.n. 11:00 – Přerov 11:15–11:25 – Olomouc hl.n. 11:40
Olomouc hl.n. 13:20 – Červenka 13:35–13:45 – Olomouc hl.n. 14:00
Olomouc hl.n. 14:25 – Přerov 14:40–14:50 – Olomouc hl.n. 15:05
Olomouc hl.n. 16:05 – Prostějov hl.n. 16:23–16:43 – Olomouc hl.n. 17:03
Jízdné ve zvláštních vlacích
Za jednosměrné jízdné Olomouc hl.n. – Prostějov hl.n. / Přerov / Červenka nebo opačně zaplatí dospělí od 15 let 70 Kč a děti od 6 do 15 let 40 Kč.
Kapacita vlaků je omezena, prodej jízdenek pouze ve vlaku. Jiné slevy, jízdenky IDS ani jízdní výhody ve zvláštních vlacích neplatí. Přeprava dětských kočárků je omezena, přeprava jízdních kol vyloučena.

Tornádo expres neděle 21. dubna 2024
Olomouc – Střelná
Olomouc hl.n. (05:40) – Hranice na Moravě (06:24–06:25) – Valašské Meziříčí (06:49–06:50) – Vsetín (07:06–07:07) – Horní Lideč (07:29–07:30) – Střelná (07:34)
Střelná – Chomutov
Střelná (07:43) – Horní Lideč (07:47–07:47) – Vsetín (08:05–08:08) – Valašské Meziříčí (08:26–08:29) – Hranice na Moravě (08:57–08:58) – Olomouc hl.n. (09:31–09:33) – ábřeh na Moravě (09:59–10:00) – Česká Třebová (10:24–10:25) – Pardubice hl.n. (11:22–11:23) – Kolín (11:55–11:57) – Ústí nad Labem západ (13:56–13:57) – Most (14:45–14:46) – Chomutov (15:02)
Vlak Střelná – Chomutov je v celé trase vyprodán! Zbývá pouze několik volných míst v dílčích úsecích.
Jízdné v Tornádo expresu
Jízdenky se prodávají jako jednosměrné zvlášť pro vlak Olomouc hl. n. – Střelná a zvlášť pro vlak Střelná – Chomutov.
Olomouc hl. n. – Střelná
V prodeji jízdenky za jednotnou cenu 230 Kč pro dospělé a za 150 Kč pro děti od 6 do 15 let.
Střelná – Chomutov
Ceny jízdenek jsou odstupňovány, kdy za jízdné zaplatíte cenu podle ujeté vzdálenosti:
1 – 149 km: 230 Kč / 150 Kč
150 – 299 km: 460 Kč / 300 Kč
300 – 449 km: 690 Kč / 460 Kč
450 – 510 km: 920 Kč / 610 Kč
Zlevněné jízdné platí pro cestující od 6 do 15 let. Jiné slevy, jízdenky IDS ani jízdní výhody ve zvláštních vlacích neplatí. Děti do 6 let jsou přepravovány bezplatně bez nároku na místo k sezení.
Kapacita vlaků je omezena! Prodej jízdenek ve všech pokladnách ČD pouze do vyčerpání kapacity počtu míst k sezení. Přeprava dětských kočárků je omezena, přeprava jízdních kol vyloučena.
Kilometrická poloha míst zastavení v trati Střelná – Chomutov
Střelná (0 km), Horní Lideč (4 km), Vsetín (22 km), Valašské Meziříčí (41 km), Hranice na Moravě (67 km), Olomouc hl. n. (118 km), Zábřeh na Moravě (164 km), Česká Třebová (204 km), Pardubice hl.n. (264 km), Kolín (304 km), Ústí nad Labem západ (440 km), Most (485 km), Chomutov (510 km)

Zdroj: České dráhy

Hodnocení článku je 66 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Stanislav Heloňa

Štítky Tip na víkend, výlet, vlaky, muzeum, muzeum ČD, Olomouc, vlaky Tornádo, železnice, Olomoucký kraj

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Imperator Morava

vzhledem ke změně klimatu Tornáda na Moravě budó ! ... to v Litovli nebylo posledni !

Sobota, 20. dubna 2024, 13:09Odpovědět

FOTOGALERIE: Loučení s Tornády. České dráhy vyřadí legendární řadu vlaků na akci v Olomouci  |  Doprava  |  Zprávy  |  Hanácká Drbna - zprávy z Olomouce a Olomouckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.