Olomoucká radnice prověřuje možnosti výstavby parkovacích domů ve městě, jednou z variant je vybudování čtyřpatrové stavby pro auta v ulici Poupětova v sousedství vlakové stanice Olomouc-Nová Ulice. Objekt má reagovat na složitou situaci spojenou s parkováním poblíž olomouckého výstaviště Flora Olomouc a do budoucna ještě komplikovanější stav spojený s rozšířením zón placeného parkování. Část místních se ale k zastavění stávajícího parkoviště novou budovou nepřiklání, upozorňují na nákladnost projektu i navýšení dopravní zátěže.
Nedostupností parkovacích kapacit se dlouhodobě zabývá vedení Olomouce, jedním z dílů mozaiky, který má nevyhovující poměry aut a dostupných stání zlepšit, je i zvažovaná stavba parkovacího domu v Poupětově ulici nedaleko pavilonu A Výstaviště Flora Olomouc. Již nyní je na městském pozemku parkoviště s přibližně 160 místy, na kterých je stání zpoplatněné v nepřetržitém režimu.
Především v době tradičních expozic Flora ale i řady dalších akcí v areálu výstaviště jsou možnosti parkoviště nedostačující, i když organizátoři plochu vyhrazují pouze pro vystavovatele. Nový parkovací dům má v době výstav sloužit především městské společnosti Výstaviště Flora, v průběhu roku pak má nabídnout další místa pro veřejnost.
Město si nechalo zpracovat návrhovou studii od architektonického studia Ječmen, které se muselo vypořádat se začleněním stavby do poměrně složitého území. Výsledkem je přibližně 143 metrů dlouhá a 23 metrů široká ocelová otevřená stavba, která by měla v případě realizace být porostlá popínavou zelení. Auta by podle návrhu měla jezdit do vyšších pater po krytých rampách vedených po bočních stranách objektu. V této fázi zpracování se počítá i s přípravou pro zvažovaný podchod pod železniční tratí, fotovoltaikou na střeše či oddělenou garáží pro elektroauta. Podle architekta Lukáše Blažka předpokládané náklady stavby s 301 parkovacími místy dosahují částky 200 milionů korun. Jana Křenková z Odboru kanceláře architekta města Magistrátu města Olomouce doplnila, že pro zkoordinování postupu již proběhla také jednání se Správou železnic, která připravuje rekonstrukci stanice Olomouc-Nová ulice.
Pátek, 26. dubna 2024, 15:12
Novou podobu na několik příštích let pro zanedbaný prostor tržnice v centru města řeší olomoucká radnice. Útvar hlavního architekta již zpracoval studii takzvaných dočasných úprav, podle které má lukrativní lokalita projít opravou a získat má také...
Kromě domu na Poupětově město pracuje i s dalšími variantami parkovacích domů. Objekt na Hynaisově ulici závisí na vývoji rekonstrukce či stavby nového zimního stadionu, v přípravě je také investiční záměr budovy u křižovatky ulic Hodolanská a Lipenská na okraji města. Studie možnosti stavby u výstaviště Flora pokročila do fáze veřejného projednání záměru, kde své podněty a dotazy mohli vznést občané. Místní upozorňovali na nevyužití stávajícího parkoviště v průběhu roku mimo probíhající akce i komplikovaný výjezd z postranní ulice na spojnici s centrem města. Další poznámky se týkaly i hluku či využitelnosti nové stavby pro dodávky, což je pro vystavovatele v průběhu akcí zásadní.
„Bydlím už jinde, ale mám tady kancelář, chodím sem každý den do práce. Co se v lokalitě děje, mě velmi zajímá. Takové stavby se v centrech měst vůbec neměly stavět, projekty tohoto typu patří na periferii ke čtyřproudovce. Jak jsme slyšeli, ekonomicky se to vůbec nevyplatí, jde o nesmyslnou a drahou investici. Infrastrukturu je potřeba budovat pro lidi, ne pro auta,“ prohlásil po veřejném projednání Václav Losík.
Ačkoliv by se oproti současnému stavu měl zvýšit počet parkovacích stání o zhruba 130, lidé mají obavy z vyššího průjezdu vozidel. „Je pravda, že jde o trochu protichůdný argument. Ale auta se během dne vystřídají, pohyb vozidel bude tam i zpátky. Úzké hrdlo je konci Brněnské ulice, kde je provoz svedený do jednoho pruhu. Každý den jsou tam ve špičce dopravní zácpy, do této situace nemůžeme přidávat ještě další dopravu,“ míní Losík. Architekt Blažek poznamenal, že podle provedené dopravní studie ale výstavba parkovacího domu stav v oblasti výrazně nezhorší.
Podle Tomáše Pejpka (ProOlomouc a Piráti) město nemá vhodné pozemky pro stavbu parkovacích domů na okraji města a musí se připravit zavedení zón placeného parkování s označením C, které už mělo být v platnosti. Kvůli nedostatkům v přípravě se ale komplexní úprava parkovací strategie v hanácké metropoli odsunula a prochází přepracováním. Zároveň postupnými rekonstrukcemi bude v ulicích podle Pejpka ubývat parkovacích míst, a to kvůli současným standardům či požadavkům na umístění zeleně. „Rozumím tomu, že každý člověk, kterému plánují stavbu v sousedství, je pozorný a hlídá si, aby se mu nezhoršilo životní prostředí. Je těžké vysvětlit, že návrh pouze nereaguje na současný stav, ale předjímá, že se ve městě zavede jiná parkovací politika. Měli by se zvýhodnit rezidenti, ale zároveň budou vznikat požadavky na nové parkovací kapacity. Návrhy směřují k situaci, která bude třeba za deset let. Studie neznamená, že se dům bude stavět. Podíváme se na čísla a podle toho se budeme rozhodovat, co budeme projektovat. Moc možností ale nemáme. Zazněly velmi dobré připomínky k veřejným prostranstvím, je vidět, že taková setkání má smysl dělat. Připomínky budou sepsané a vyhodnocené,“ komentoval veřejné projednání záměru náměstek Pejpek.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.