Po dvou letech dojde v Olomouci k dalšímu zvýšení cen jízdného v městské hromadné dopravě. Základní jízdenka podraží výrazněji, cena od června vzroste o pět korun na 25 Kč. O patnáct procent bude vyšší cena u denních, týdenních, měsíčních i čtvrtletních kuponů. Dopravní podnik zdůvodňuje potřebu změny tarifu rostoucími náklady a investicemi, město musí na provoz služby doplácet každý rok stovky milionů.
Dopravní podnik města Olomouce je akciovou společností města, olomoučtí radní schválili úpravu tarifu jízdného, nový ceník bude platný od 1. června letošního roku. Základní jízdenka vyjde na 25 korun místo současné dvacetikoruny. V případě nákupu SMS jízdenky vyjde až na 27 korun. Zlevněné jednorázové jízdné podraží z deseti na dvanáct korun. U 24hodinové jízdenky a sedmidenních, měsíčních a čtvrtletních kuponů dojde ke zdražení o 15 procent. Například jednodenní jízdenka tak vyjde na 90 korun. Naopak cena desetiměsíčního a ročního jízdného zůstává stejná.
„Od roku 2020, kdy začala pandemie covid a následovala válka na Ukrajině, jsme se i přes výrazné výkyvy v cenách energií a pohonných hmot snažili zachovat ceny jízdného. V roce 2023 došlo k mírnému zvýšení ceny, které ale spíše dorovnalo změnu v DPH od 1. 1. 2024 a nepřineslo DPMO větší finanční prostředky. Tento stav už je nadále neudržitelný, za posledních tři roky došlo ke skokovému zdražení náhradních dílů, cen stavebních prací při opravách, k nárůstu cen energií i růstu mzdových nákladů,“ upozornil v tiskové zprávě předseda představenstva Dopravního podniku města Olomouce Jaroslav Michalík.
Pátek, 21. února 2025, 11:11
Po takřka osmi měsících skončila výluka na tramvajové trati z centra Olomouce na sídliště Nová Ulice. Dopravní podnik nechal kompletně zrekonstruovat trasu na Brněnské a Hraniční ulici a také většinu zastávek. Modernizace letitých úseků za 225...
Dalším aspektem, který zdůvodňuje potřebu navýšení příjmů DPMO respektive optimalizaci zátěže pro městskou kasu, jsou vysoké náklady spojené s investicemi do MHD. „V poslední čtyřech letech bylo do městské hromadné dopravy v Olomouci investováno téměř 1,8 miliardy korun. Prodloužení trati na Nové Sady, stavba Odstavů tramvají Jeremenkova, rekonstrukce Měnírny Západ, projekt digitální radiové sítě, připravované bezhotovostních platby jízdného ve vozech nebo nákup nových tramvají a modernizace trati na Novou Ulici posouvají hromadnou dopravu v Olomouci na jinou úroveň. I přes výraznou pomoc při financování z evropských zdrojů je třeba doplatit stovky milionů z rozpočtu města a DPMO,“ doplnil náměstek olomouckého primátora Otakar Štěpán Bačák (spOLečně).
V přepočtu přepravily vozy DPMO v roce 2024 podle podkladů pro zastupitele 55,3 milionu osob, výnosy z činnosti dopravce tvoří pouze 30 procent rozpočtu. Zbývajících 70 procent kompenzuje radnice, pro rok 2025 se počítá s částkou přibližně 439 milionů korun.
Nově upravené jízdné počítá se zachováním bezplatné přepravy dětem do 6 let, doprovodu dětí do 3 let, cestujícím od 65 let i držitelům průkazu ZTP a ZTP-P včetně průvodce. „Stejné zvýhodnění jako doposud bude i pro dárce krve, kteří jsou držiteli zlaté Janského medaile,“ podotkla mluvčí DPMO Anna Sýkorová.
I přes nepopulární krok zástupci DPMO ubezpečují, že městská hromadná doprava bude i nadále velmi ekonomickým způsobem přepravy. „Při srovnání cen jízdenek v obdobně velkých městech, vychází v tuto chvíli olomoucká MHD nejlevněji. V Liberci, Hradci Králové nebo Českých Budějovicích se cena základní jízdenky pohybuje od 25 do 30 Kč. Celoroční jízdenky potom v těchto městech vycházejí od 3 990 do 4 070 Kč, v Olomouci zůstává zachována cena 3200 Kč na rok. V případě zakoupení celoroční jízdenky na MHD tak vychází jízdné v Olomouci na necelých 9 Kč za den pro dospělého a 4,5 Kč za den pro dítě,“ specifikovala mluvčí olomouckého dopravního podniku.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.