Počasí dnes0,5 °C, zítra2,2 °C
Úterý 18. března 2025  |  Svátek má Eduard
Bez reklam

Jízdenky v Olomouci měly zdražit ještě víc, radní zvolili mírnější variantu. Blíží se platba kartou v MHD

Autoři | Foto Dopravní podnik města Olomouce

Minulý týden Dopravní podnik města Olomouce oznámil zdražení většiny jízdenek, které vejde v platnost od letošního června. Cena základního lístku poskočila z 20 na 25 korun, dopravce přitom chtěl ještě výraznější nárůst. Nepopulární krok část veřejnosti i opozice kritizuje. Město i podnik změnu vysvětluje rostoucími náklady, zkvalitnění služby má přinést možnost koupení jízdenky v autobuse či v tramvaji, kterého by se cestující měli dočkat přibližně za rok a půl.

V roce 2023 přikročil Dopravní podnik města Olomouce (DPMO) k mírnému zvýšení ceny jízdenek. Letos v létě jízdné opět podraží a tentokrát již znatelněji. Nová úprava vyvolala reakce ze strany veřejnosti i zástupců opozice.

Podle Josefa Kaštila (ODS), který je také členem dozorčí rady dopravního podniku, by městská hromadná doprava měla být efektivní alternativou k automobilům a měla by odlehčovat městské dopravní síti. „Časté zvyšování cen jízdného však místo podpory veřejné dopravy může mít opačný efekt. Je to nejmarkantnější obava, že když se MHD zdraží a nebude tam zároveň zlepšení služby, tak taková změna může leckoho odradit. Upozorňovali jsme na to, aby bylo zachováno ve stávající výši roční a desetiměsíční jízdné. Původní návrh předpokládal zdražení i tam. Aspoň to je pozitivní. Je otázkou, jestli není lepší přijít s novou nebo vylepšenou službou a až poté oznámit, že se musí navýšit cena. Už při zdražení v roce 2023 se hovořilo o elektronickém odbavení v autobusech,“ komentoval opoziční zastupitel.

ANKETA: V Olomouci od léta znatelně podraží MHD. Základní jízdenka vyjde na 25 korun

Po dvou letech dojde v Olomouci k dalšímu zvýšení cen jízdného v městské hromadné dopravě. Základní jízdenka podraží výrazněji, cena od června vzroste o pět korun na 25 Kč. O patnáct procent bude vyšší cena u denních, týdenních, měsíčních i...

Právě možnost zaplatit za MHD přímo ve voze s použitím platební karty zaznívá nejen na sociálních sítích jako častý požadavek, po kterém cestující volají. Po mnoha letech příprav se zdá, že se již podaří uskutečnit instalaci takzvaného vozidlového odbavovacího systému, který umožní pořízení lístků přímo v tramvajích a v autobusech. „V březnu by mělo dojít k podpisu smlouvy s dodavatelem, hotovo má být za 18 měsíců, což vychází na konec příštího roku,“ potvrdila mluvčí DPMO Anna Sýkorová. Výběrové řízení na firmu, která dodá 191 kusů validátorů do vozidel olomouckého dopravního podniku, mělo skončit už loni na jaře, ale kvůli námitkám jedné ze společností se tendrem zabýval Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Ten na začátku letošního roku podle mluvčí Sýkorové potvrdil, že ze strany DPMO bylo vše v pořádku a je tedy možné podepsat kontrakt. Investice je v hodnotě 15 milionů korun, 10 milionů pak pokryje dotační podpora.

„Bohužel budeme mít validátory, které jsou na můj vkus zastaralé a ne úplně ekologické. Pořád budou tisknout jízdenky na papír. Nebudou se provádět záznamy na platební karty, které si už pouze čtečkou zkontroluje revizor, jako je tomu v jiných městech,“ poznamenal Josef Kaštil.

DPMO svou činností pokryje zhruba 30 procent svých výdajů, službu městské hromadné dopravy pak dotuje ze 70 procent olomoucká radnice ze svého rozpočtu, za rok 2025 by se mělo jednat o částku 440 milionů korun. „Dlouhodobě jsme ve srovnání s ostatními dopravními podniky byli nejlevnější a vzhledem k růstu nákladů v posledních pěti letech to už nebylo udržitelné i pro rozpočet města z hlediska kompenzace. Vždy jde o kompromis – kolik doplatí město a kolik cestující. I po zdražení bude tento poměr podobný. Očekáváme, že roční výnos z jízdného se díky zdražení zvýší přibližně o 13 milionů korun,podotýká mluvčí dopravního podniku.

Ještě když jsem byl v dopravním podniku, tak jsme říkali, že naším odvěkým nepřítelem je lenost a prestiž. Oba tyto faktory zabraňují některým jedincům vůbec do MHD vstoupit. Pokles po zdražení bývá, ale pak se cestující vrátí a dochází i k nárůstu. Pokud by došlo k trvalému poklesu, tak jsou možnosti vrátit jízdné na jinou úroveň nebo nabídnout výhody a bonusy, případně omezit rozsah dopravy, která by měla menší využití.

Otakar Štěpán Bačák, náměstek olomouckého primátora


Ekonomický náměstek olomouckého primátora Otakar Štěpán Bačák (spOLečně) dodává, že město už nemá takový vliv na stanovení ceny jízdného. Doporučení radních přesto bylo pro dopravní podnik zásadní. „Dopravní podniky si mohou po změně zákona určovat cenu jízdného samy podle svých obchodních taktik, ale protože to má jakýsi sociální dopad, tak se zástupci dopravního podniku přišli na radu města zeptat, jak to politicky vidíme. Je třeba říct, že přišli s mnohem vyšším požadavkem na zvýšení jízdného. My jsme jim dali doporučení, jak preferovat stálost lidí z Olomouce a okolí, kteří MHD využívají. Což se projevilo nezvýšením desetiměsíčních a ročních jízdenek,“ sdělil náměstek Bačák.

Jak vnímáte navýšení cen jízdného pro městskou hromadnou dopravu v Olomouci?

 
 
 
 
Celkem hlasovalo16 čtenářů
 

Častým námětem je i možnost zavedení levnějších jízdenek, které mají kratší dobu platnosti. Podle náměstka Bačáka se ale tento model v minulosti neosvědčil. „Máme historickou zkušenost, kdy jsme měli zkrácenou papírovou jízdenku. Osmdesát procent prodaných jednorázových jízdenek tehdy bylo zkrácených a 99 procent přestupků zjištěných revizory bylo překročení doby jízdy na zkrácenou jízdenku,“ zmínil primátorův náměstek, který působil řadu let na manažerské pozici právě v Dopravním podniku města Olomouce.

Ohodnoť článek

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky Doprava, jízdné, tarif, jízdenky, zdražení jízdenek, DPMO, MHD Olomouc, platba kartou, platba kartou v MHD, Olomoucký kraj, Olomouc

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Jiří Urbaník

Ono je asi jednodušší plošné zdražení jízdného než se zabývat případnou změnou zónování. Zóna 71 je v podstatě neměnná od svého vzniku v roce 1997, kdy bylo při vzniku integrovaného dopravního systému stanoveno, že pro všechny cestující (zejména občany Olomouce) bude v této zóně jednotná výše jízdného bez ohledu na projetou vzdálenost. A to přetrvává dodnes i po osamostatnění dřívějších částí města. Jediná výjimka je vznik zóny 710 pro cestující, kteří přijíždí do Olomouce a nehodlají využít MHD. Úprava zónování by jistě nepřinesla takový finanční efekt jako plošné navýšení jízdného, ale byla by spravedlivější. Proč tedy nezkusit kombinaci úpravy jízdného v zóně 71 a změny jejího rozsahu? Ostatně změnu hranic jsem neúspěšně navrhoval již v roce 2002. ing. Jiří Urbaník

Pondělí, 17. března 2025, 20:08Odpovědět

Jízdenky v Olomouci měly zdražit ještě víc, radní zvolili mírnější variantu. Blíží se platba kartou v MHD  |  Doprava  |  Zprávy  |  Hanácká Drbna - zprávy z Olomouce a Olomouckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.