Dnes, 08:16
Olomoucký dopravní podnik pokračuje v přípravách vize širšího zavedení elektromobility v kategorii autobusové přepravy. DPMO již žádá o stavební povolení pro potřebné úpravy a vybudování míst pro nabíjení na třech lokalitách v hanácké metropoli. Přeměna autobusové flotily by v první fázi měla zahrnovat pořízení až 20 elektrobusů.
Středobodem nové nabíjecí infrastruktury pro autobusy na elektrický pohon by se měla v první etapě rozsáhlého projektu stát autobusová vozovna v ulici Dolní Hejčínská nacházející se mezi Androvým stadionem a Českou poštou. Záměr mimo jiné zahrnuje náhradu asfaltových ploch betonovou vozovkou, vybudování nové trafostanice a doplnění elektrorozvodů k instalovaným dobíječkám.
„Noční nabíjení a balancování baterií je plánováno v areálu DPMO v Dolní Hejčínské ulici, kde vzniknou odpovídající kapacity pro odstavení a dobíjení vozidel. Další dobíjecí místa pro takzvané průběžné neboli opportunity charging nabíjení by měla vzniknout na vybraných konečných zastávkách – konkrétně na Tabulovém vrchu, u Farmaku a na Fibichově,“ přiblížila mluvčí Dopravního podniku města Olomouce Anna Sýkorová.
Pátek, 4. července 2025, 08:56
Meziroční pokles počtu přepravených cestujících zaznamenal Dopravní podnik města Olomouce v loňském roce. Služeb MHD v krajském městě využilo v roce 2024 celkem 55,36 milionu cestujících, o 1,13 milionu méně než předloni. Do statistik výrazně...
Vizi provozování elektrobusů se olomoucký dopravní podnik věnuje již několik let, jako vhodnou vnímá právě variantu zahrnující i rychlé doplňování energie na nabíjecích uzlech. „V současnosti máme ve vytipovaných lokalitách vyřešeno stavební a prostorové uspořádání. Na konci června jsme v lokalitách Farmak, Tabulový vrch a Dolní Hejčínská požádali o vydání stavebních povolení. V lokalitě Fibichova předpokládáme podání žádosti o stavební povolení ve druhé polovině roku 2025,“ doplnila mluvčí Sýkorová.
Postupná příprava významné změny by pak příští rok měla navazovat výběrovým řízením na dodavatele stavebních prací a nabíjecí technologie.
V Olomouci zajišťovalo kromě tramvají přepravu cestujících v roce 2024 dohromady 77 autobusů na 25 linkách o celkové délce 293 kilometrů. Za rok ujely vozy celkem čtyři miliony kilometrů, což si vyžádalo spotřebu 1,7 milionu litrů nafty. V Olomoucí jezdí od roku 2018 zatím jediný autobus s elektrickým pohonem typu SOR NS 12. Jeho pořízení tehdy vyšlo na 13 milionů korun, 85 procent z částky uhradil podnik z dotací. Vůz typu SOR NS 12 má však menší baterii a využití tak představovaly jízdy v ranní a odpolední špičce na lince číslo 14.
Rozsáhlou infrastrukturu buduje DPMO s vidinou nepřetržitého zajišťování dopravní obslužnosti elektroautobusy, které mají postupně nahradit většinu současných dieselových autobusů ve vozovém parku.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám