Od nafty k elektřině. Dopravní podnik v Olomouci postupuje s přípravou proměny autobusové flotily

Autoři | Foto Dopravní podnik města Olomouce

Olomoucký dopravní podnik pokračuje v přípravách vize širšího zavedení elektromobility v kategorii autobusové přepravy. DPMO již žádá o stavební povolení pro potřebné úpravy a vybudování míst pro nabíjení na třech lokalitách v hanácké metropoli. Přeměna autobusové flotily by v první fázi měla zahrnovat pořízení až 20 elektrobusů.

Středobodem nové nabíjecí infrastruktury pro autobusy na elektrický pohon by se měla v první etapě rozsáhlého projektu stát autobusová vozovna v ulici Dolní Hejčínská nacházející se mezi Androvým stadionem a Českou poštou. Záměr mimo jiné zahrnuje náhradu asfaltových ploch betonovou vozovkou, vybudování nové trafostanice a doplnění elektrorozvodů k instalovaným dobíječkám.

„Noční nabíjení a balancování baterií je plánováno v areálu DPMO v Dolní Hejčínské ulici, kde vzniknou odpovídající kapacity pro odstavení a dobíjení vozidel. Další dobíjecí místa pro takzvané průběžné neboli opportunity charging nabíjení by měla vzniknout na vybraných konečných zastávkách – konkrétně na Tabulovém vrchu, u Farmaku a na Fibichově,“ přiblížila mluvčí Dopravního podniku města Olomouce Anna Sýkorová.

Výluka tramvají na Novou Ulici promluvila do výsledků. DPMO loni zaznamenal úbytek cestujících

Meziroční pokles počtu přepravených cestujících zaznamenal Dopravní podnik města Olomouce v loňském roce. Služeb MHD v krajském městě využilo v roce 2024 celkem 55,36 milionu cestujících, o 1,13 milionu méně než předloni. Do statistik výrazně...

Vizi provozování elektrobusů se olomoucký dopravní podnik věnuje již několik let, jako vhodnou vnímá právě variantu zahrnující i rychlé doplňování energie na nabíjecích uzlech. „V současnosti máme ve vytipovaných lokalitách vyřešeno stavební a prostorové uspořádání. Na konci června jsme v lokalitách Farmak, Tabulový vrch a Dolní Hejčínská požádali o vydání stavebních povolení. V lokalitě Fibichova předpokládáme podání žádosti o stavební povolení ve druhé polovině roku 2025,“ doplnila mluvčí Sýkorová.

Postupná příprava významné změny by pak příští rok měla navazovat výběrovým řízením na dodavatele stavebních prací a nabíjecí technologie.

V Olomouci zajišťovalo kromě tramvají přepravu cestujících v roce 2024 dohromady 77 autobusů na 25 linkách o celkové délce 293 kilometrů. Za rok ujely vozy celkem čtyři miliony kilometrů, což si vyžádalo spotřebu 1,7 milionu litrů nafty. V Olomoucí jezdí od roku 2018 zatím jediný autobus s elektrickým pohonem typu SOR NS 12. Jeho pořízení tehdy vyšlo na 13 milionů korun, 85 procent z částky uhradil podnik z dotací. Vůz typu SOR NS 12 má však menší baterii a využití tak představovaly jízdy v ranní a odpolední špičce na lince číslo 14.

Rozsáhlou infrastrukturu buduje DPMO s vidinou nepřetržitého zajišťování dopravní obslužnosti elektroautobusy, které mají postupně nahradit většinu současných dieselových autobusů ve vozovém parku.

Jaký máte názor na plánované větší začlenění elektroautobusů do provozu MHD v Olomouci?

 
 
Celkem hlasovalo23 čtenářů
 

„V rámci první fáze projektu DPMO počítá s nasazením až dvaceti elektrobusů. Předpokládáme, že vybudovaná nabíjecí infrastruktura v první etapě umožní navýšit počet elektrobusů a bude schopna zajistit nabíjení až pro 40 vozidel v provozu,“ dodala mluvčí Sýkorová.

 

Hodnocení článku

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky Doprava, DPMO, dopravní podnik města Olomouce, elektrobusy, elektrobusy Olomouc, nabíjecí stanice, investice, Olomouc

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.