Vysokorychlostní trať z Přerova do Ostravy postaví soukromý koncesionář. Investice je 80 miliard

Autoři | Foto poskytl TGV

Správa železnic dokončila výběr poradců pro chystaný PPP projekt stavby vysokorychlostní tratě mezi Přerovem a Ostravou. Mnohamiliardová stavba bude financovaná soukromým koncesionářem, který trať postaví a bude ji provozovat. Stavba začne v roce 2028.

Dvoukolejná vysokorychlostní trať Moravská brána mezi Brodkem u Přerova a Ostravou-Svinovem bude měřit 74 kilometrů. Ministerstvo životního prostředí na začátku června vydalo souhlasné stanovisko EIA na 63,4 kilometru dlouhý úsek mezi Prosenicemi u Přerova a Ostravou.

Stavba celé trati z Brodku u Přerova do Ostravy si vyžádá investici 60 až 80 miliard korun. Vysokorychlostní trať bude pouze pro osobní vlaky, jezdit po ní budou moci rychlostí až 320 kilometrů za hodinu, nyní je to 160 kilometrů za hodinu.

Vedoucím transakčním poradcem PPP projektu vysokorychlostní tratě z Přerova do Ostravy je IFC, která patří do skupiny Světové banky.

První zelená pro rychlovlaky. Vysokorychlostní trať mezi Prosenicemi a Ostravou získala klíčové stanovisko

Obrovský projekt vysokorychlostní trati (VRT) Moravská brána I a II získal po důkladném posouzení záměru v procesu EIA souhlasné stanovisko od ministerstva životního prostředí. Oba úseky se prověřovaly současně, pro realizaci je stanoveno 61...

"Vybrána byla letos na jaře a od té doby pracovala na sestavení širšího týmu poradců. Nyní se k IFC připojují specialisté na právo, finance, techniku a environmentální otázky z předních českých i zahraničních firem. Společně začínají pracovat na zadávací dokumentaci, ekonomických modelech i návrhu samotné koncesní smlouvy," uvedla mluvčí SŽ Nela Eberl Friebová.

"Projekt vysokorychlostní tratě mezi Přerovem a Ostravou je příkladem prvního využití PPP v tomto důležitém segmentu železniční dopravy," dodal ministr dopravy Martin Kupka (ODS). V červnu novinářům řekl, že stavba úseku by měla začít v roce 2028.

"V tuto chvíli se zaměřujeme na co nejkvalitnější přípravu soutěže, nechceme jen najít dodavatele, ale získat partnera, který dokáže stavět i provozovat trať na vysoké úrovni. Tomu odpovídá i důraz, který klademe na zadání a smluvní strukturu," podotkl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Na české železnici by do roku 2050 mělo vzniknout až 767 kilometrů vysokorychlostních tratí.

Hodnocení článku je 56 %. Ohodnoť článek i Ty!

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky železnice, stavba, Správa železnic, vysokorychlostní trať, koncesionář, poradce, Ostrava, Přerov, investice, Brodek u Přerova, Moravská brána

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.