Kdo za to může? Náhradní zeleň u dálnice D1 u Přerova chybí už dva roky

Autoři | Foto Ředitelství silnic a dálnic ČR

Ekologické spolky a silničáři se hašteří o to, kdo může za chybějící náhradní výsadbu u dálnice D1 u Přerova. Kvůli stavbě silničáři před dvěma roky vykáceli čtyři stovky stromů a keřů na ploše více než sedmi hektarů, výsadbu náhradní zeleně dodnes nezahájili.

Krajský soud uznal, že chybějí logické důvody, proč by nešlo nové dřeviny mimo těleso dálnice vysadit již do tří let od jejich kácení, a nikoliv až do dvou let od jejího zprovoznění, což by se mělo týkat jen dřevin, které se mají sázet na dálnici.

Kvůli stavbě dálnice D1 u Přerova se masivně kácelo na jaře roku 2023. Podle spolků Děti Země a Krajina Dluhonice Krajský soud v Olomouci v listopadu stejného roku zrušil rozhodnutí Krajského úřadu v Olomouci o povolení kácení dřevin, neboť náhradní výsadba nebyla řádné odůvodněná. 

"Ředitelství silnic a dálnic pohrdá zájmy ochrany přírody, neboť v prosinci 2022 zahájilo výstavbu dálnice, na jaře 2023 stromy a keře vykácelo a letos v prosinci chce dálnici zprovoznit. Je proto nepochopitelné, pokud stále ještě není uložena povinná výsadba přiměřeného množství nových dřevin jako kompenzace za způsobenou ekologickou újmu," tvrdí předseda Dětí Země Miroslav Patrik.

Podle Dětí Země silničáři letos v červnu požádali o přerušení řízení, neboť musí znovu vymyslet, kde a jakou zeleně mají sázet. "Když jde o betonování krajiny, tak se spěchá, najde se sedmdesát dva milionů korun pro stavbaře, aby práci zkrátili o tři měsíce, ale když jde o ochranu přírody, tak je času dost," zlobí se Patrik

VIDEO: Chystejte kola, koloběžky nebo brusle. Silničáři na den otevřou rozestavěnou D1 u Přerova

Ve druhé polovině září budou mít všichni zájemci unikátní možnost prohlédnout si rozestavenou část dálnice D1 u Přerova. Silničáři stavbu na den otevřou pro veřejnost a zvou lidi, aby si trasu projeli například na kole. Oficiální otevření dlouho...

Ředitelství silnic a dálnic ČR obvinění z liknavosti odmítá. "Je nutné upozornit na paradox. Během tří let se podařilo vybudovat více než deset kilometrů nové dálnice včetně kilometrové estakády, avšak z důvodu opakovaných odvolání a soudních napadení ekologickými spolky se nepodařilo pravomocně ukončit řízení o náhradní výsadbě. Právě tím dochází k oddalování ekologických opatření," argumentuje Miroslav Mazal z olomoucké pobočky Ředitelství silnic a dálnic ČR. 

ŘSD nyní podle něho připravujeme nový návrh kompenzačních opatření, který bude odborně zdůvodněný, v souladu se zákonem a dlouhodobě udržitelný. "Z tohoto důvodu jsme požádali o přerušení řízení a návrh konzultujeme s odborníky i dotčenými orgány státní správy, aby přijaté řešení obstálo i při případném dalším soudním přezkumu. Přes všechny překážky považujeme náhradní výsadbu za nedílnou součást stavby D1, a jakmile bude pravomocné rozhodnutí vydáno, bezodkladně zahájíme výsadbu," ubezpečuje Mazal.

Do finálního kvartálu výstavby a instalace klíčových částí vstupuje poslední chybějící úsek dálnice D1 u Přerova. Více než deset kilometrů autostrády, na kterou řidiči ale i obyvatelé regionu čekají řadu let, se dočká zprovoznění letos před Vánoci....

Hodnocení článku

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky dálnice D1, zeleň, výsadba, zdržení, Přerov, dálnice, Ředitelství silnic a dálnic, Olomouc, Miroslav Patrik

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.