Nové bateriové vlaky i trasy. Olomoucký kraj řeší miliardovou proměnu na železnici

Autoři | Foto České dráhy

Na výrazné proměně regionální železniční dopravy pracuje Olomoucký kraj, který v těchto dnech zveřejnil výběrové řízení na zajištění provozu na trojici linek. Zakázka se týká patnáctiletého období od konce roku 2029 a má předpokládanou hodnotu okolo šesti miliard korun. Cestující by nově měli jezdit moderními soupravami, které kombinují pohon z troleje a z baterií.

Olomoucký kraj vyhlásil otevřený tendr nazvaný Poskytování veřejných služeb v přepravě cestujících veřejnou drážní osobní dopravou k zajištění dopravní obslužnosti vlaky regionální dopravy v rámci provozního souboru Haná 2. Informaci o důležité zakázce přinesl server Zdopravy.cz.

Vítěz výběrového řízení získá smlouvu na patnáct let, která se bude týkat přepravy pasažérů na trojici linek: M4 Drahanovice – Olomouc s víkendovou obsluhou úseku až do Prostějova, M41 Senice na Hané – Litovel předměstí – Olomouc – Prostějov – Kostelec na Hané – Dzbel a M5 Olomouc – Hrubá voda.

Rozsáhlé podklady k nabídkovému řízení veřejné zakázky obsahují i kompletní návrhy jízdních řádů, které by měl vybraný dopravce plnit. A to prostřednictvím nových vlaků akutrolejového typu, které nahradí starší vlaky s dieselovým pohonem. „Hlavní novinkou je, že výkony by měla zajišťovat ekologická vozidla BEMU. Olomoucký kraj podal žádost o dotaci z dotačního programu TransGov. Do majetku je bude pořizovat dopravce. Počítá se v tomto provozním souboru s 11 jednotkami, kdy 9 je v oběhu a 2 jsou brány jako záložní vozidla. V rámci souboru Haná dojde i k navýšení rozsahu dopravní obslužnosti. Pokud jde o připravenost tratí, tak po vzájemné spolupráci se Správou železnic by nemělo dojít k problémům. Dobíjecí stanice jsou už odsouhlaseny,“ sdělila mluvčí hejtmanství Eva Knajblová. Vlakové soupravy tohoto typu již jezdí například v sousedním Moravskoslezském kraji.

Rušný tah na Hranicku zklidní radary. Rychlost překračovalo 70 procent řidičů

Soubor míst na Hranicku, které jsou pod dohledem automatizovaného měření rychlosti, rozšíří zařízení v Miloticích nad Bečvou. Vesnicí prochází silnice I. třídy číslo 35, na frekventované komunikaci v uplynulých měsících došlo k několika nehodám....

Změnou bude například přímý spoj mezi Olomoucí a Litovlí, kde dosud musí cestující přestupovat v Července. Jednotka BEMU (Battery Electric Multiple Unit) může jet po železničním koridoru přes Štěpánov a Střeň a dobíjet se z trakčního vedení, následně v Července přejede na neelektrifikovaný úsek trati a přes Litovel zamíří do Senice na Hané. Jízda mezi krajským městem a Litovlí by měla trvat přibližně 20 minut. „Taková změna by byla skvělá, samozřejmě jako každý starosta vítám, když je dopravních spojů do obce víc nebo jsou komfortnější. Železnice zažívá nárůst obliby ze strany cestujících, konkrétně k této záležitosti jsme zatím s Olomouckým krajem ale jednání ještě neměli,“ uvedl starosta Litovle Viktor Kohout (SNK).

Nová porodnice za dvě miliardy. FN Olomouc hledá firmu pro klíčovou investici

Fakultní nemocnice Olomouc významně postupuje s přípravou novostavby pavilonu C1, který má být novým sídlem porodnicko-gynekologické kliniky, Novorozeneckého oddělení a dalších pracovišť. Budova bude napojená na aktuálně budovaný superpavilon B a...

Nové vlaky budou muset být vybavené prvky evropského zabezpečovače ETCS, podle podmínek výběrového řízení dále musí mít kapacitu 121 až 150 míst k sezení, klimatizaci, Wi-FI připojení a další vybavení a plnit určené bezbariérové parametry. Maximální rychlost vozidel má být nejméně 120 kilometrů v hodině v elektrickém i bateriovém režimu, dojezd vozidla na baterie musí být alespoň 80 kilometrů. Dobíjení z trakčního vedení mají soupravy umožňovat při stání i jízdě.

Předběžné nabídky do výběrového řízení přijímá Olomoucký kraj do poloviny prosince letošního roku, vybraný dodavatel by měl regionální dopravu v souboru s označením Haná 2 zajišťovat od prosince 2029. „Změna by měla přinést ekologickou dopravu a také rychlejší obraty a tím zvýšení četnosti spojení,“ vyzdvihla mluvčí Knajblová.

Hodnocení článku

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky Doprava, železnice, vlak, regionální doprava, modernizace, železnice Haná, železnice Litovel, Olomoucký kraj, bateriové vlaky, BEMU, Olomouc, Litovel, Prostějov

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.