Dnes, 16:53
Se začátkem listopadu oficiálně začalo na tuzemských silnicích období zimní údržby, už v závěru října se řidiči potýkali s mokrým sněhem a komplikovanou sjízdností silnice I. třídy přes Červenohorské sedlo. V klikatém a kopcovitém úseků uvázly kamiony a za nimi i osobní auta. Část veřejnosti zpochybňovala, zda proběhlo odpovídající ošetření vozovky, podle šéfa ŘSD firma zajišťující zimní údržbu v horské oblasti Olomouckého kraje určené postupy dodržela.
Už před týdnem se o slovo přihlásila zima na důležité spojnici I/44 mezi Šumperskem a Jesenickem. Silnici, která se dostává až do 1013 metrů nad mořem, nedokázali po vydatném sněžení přejet těžké nákladní soupravy i menší vozy. Podle údajů Ředitelství silnic a dálnic se problémy týkaly čtyřkilometrového úsek za Bělou pod Pradědem. Komplikovanou situaci na vytíženém tahu řešily také policejní hlídky.
„Z obou stran stály jako první kamiony. Z jesenické bohužel na obou stranách. Jel jsem tam po 15. hodině. Ale vyjet nemohla ani spousta osobáků,“ komentoval video z Červenohorského sedla na sociálních sítích jeden z řidičů.
Řada názorů v diskuzi se pak vztahovala k nedostatečnému či pozdnímu ošetření horské komunikace. K tématu se vyjádřili v podcastu ŘSD také generální ředitel klíčové státní organizace. „Zaprvé bych chtěl ujistit, že máme všechno přesně zmapované. Dokážeme přesně sdělit, kdy jednotliví dodavatelé vyjeli, protože všechna auta, která se v terénu pohybují, mají GPS. Dokonce ta data promítáme do veřejné aplikace, kde se mohou lidé podívat, kdy tam příslušný sypač projel. Zadruhé všechno sledujeme pomocí našich vnitřních systémů. A pokud by dodavatel vyjel pozdě a na předpověď reagoval neadekvátně, tak je za to příslušně pokutovaný. V loňském roce se to po České republice stalo několikrát, že jsme pokutovali. Jsem přesvědčen, že je to také o dojmu lidí: bohužel, když se prudce ochladí a je velký spad, tak přestože tam sypač projede a silnici přesype, tak komunikace se poměrně rychle znovu tím sněhem zasype a někdo má pak dojem, že tam sypač ještě neprojel. Ale skutečnost je jiná. A samozřejmě nemáme takové množství sypačů, aby jezdily po pěti, deseti minutách,“ obecně popsal stav, který nastává zejména v zimních měsících, ředitel ŘSD Radek Mátl.
Neděle, 2. listopadu 2025, 10:03
Po téměř třech letech se stavba posledního úseku D1 okolo Přerova blíží do finále. Stavbaři dokončují pokládku asfaltu, na řadě jsou svodidla, dopravní značení, zeleň a další finální práce. Otevřel se také nový sjezd z dálnice D1 u Říkovic.
Na Červenohorském sedle ale při nedávném kolapsu dopravy podle ŘSD k údržbě silnice došlo. „Zde vyjeli a vyjeli včas, nezjistili jsme pochybení ze strany dodavatele. Červenohorské sedlo je samozřejmě jeden z kritických úseků silniční sítě. Budeme situaci dále sledovat, aby bylo dodržováno vše, co máme nastaveno,“ dodal ředitel Mátl.
Ten upřesnil, že ačkoliv období zimní údržby je zákonem stanoveno od 1. listopadu, silničáři jsou v pohotovosti přibližně od poloviny září. Na zajištění odpovídajícího stavu vozovek dálnic a silnic I. třídy má ŘSD pro své interní pracoviště i externí dodavatele na blížící se zimu rozpočet takřka 900 milionů korun.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám