Dnes, 15:47
Po modernizaci a elektrifikaci železnice mezi Olomoucí a Šumperkem vzrostl počet přepravených cestujících přibližně o pětinu. Na nejrychlejší regionální trati jezdí nové soupravy RegioPanter, které v chladnějších měsících přepraví každý pracovní den přes 7000 cestujících. Odborníci na veřejnou dopravu v Olomouckém kraji předpokládají další postupný růst zájmu cestujících.
Počet cestujících na trati mezi Olomoucí a Šumperkem se podle Českých drah stále zvyšuje, aktuální meziroční nárůst činí zhruba šest procent. Rostoucí počet cestujících ředitelka Koordinátora Integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje (KIDSOK) Kateřina Suchánková zdůvodnila výrazným zkrácením jízdní doby. Jízda vlakem ze Šternberka do Olomouce nyní zabere osm minut a z Nové Hradečné u Uničova do Olomouce 30 minut.
Dopravce používá jednotky RegioPanter druhé generace s konstrukční rychlostí až 160 kilometrů za hodinu, které mají bezbariérový přístup, klimatizaci a bezdrátové připojení k internetu.
Odborníci krajského koordinátora veřejné dopravy podle Suchánkové odhadují další pozvolný nárůst počtu cestujících na trati z Olomouce do Šumperka i v příštích letech. Vliv na to bude mít kromě složité dopravní situace v Olomouci také chystané rozšíření placeného parkování v krajském městě a nová obytná výstavba v obcích podél trati.
Úterý, 21. října 2025, 13:02
Na výrazné proměně regionální železniční dopravy pracuje Olomoucký kraj, který v těchto dnech zveřejnil výběrové řízení na zajištění provozu na trojici linek. Zakázka se týká patnáctiletého období od konce roku 2029 a má předpokládanou hodnotu okolo...
Modernizace třicetikilometrového úseku trati z Olomouce do Uničova začala v srpnu 2019 a skončila v létě 2021. Projekt stál čtyři miliardy korun, z toho 1,5 miliardy korun pokryla dotace z evropských fondů. V roce 2021 stavebníci zahájili modernizaci navazujícího úseku mezi Uničovem, Libinou a Šumperkem. Jeho rekonstrukce za tři miliardy korun skončila v roce 2022. Další masivní investice směřovaly do pořízení nových vlakových souprav, které zajišťují transport cestujících na zmodernizované železnici.
Na začátku roku 2023 začaly mezi Olomoucí a Šumperkem jezdit jako na první trati v Česku pouze osobní vlaky vybavené zabezpečovacím systémem ETCS. Jeho spuštění se tehdy neobešlo bez častých výpadků, kvůli kterým vlaky nabíraly zpoždění a některé spoje musely být odřeknuty. Zabezpečovací systém se odborníkům podařilo postupně vyladit a jeho výpadky ustaly.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám