Lidé si v Olomouci budou moci půjčovat kola. Město schválilo vypsání tendru až do roku 2029

Autoři | Foto Město Olomouc/Pavel Snášel

Olomoucká radnice přišla s dobrou zprávou pro milovníky kol a cyklistiky. Rada města schválila vypsání tendru na provozování sdílených jízdních kol ve městě v letech 2026 až 2029. Prvních patnáct minut by mohlo být zdarma, zvýhodnění budou například i držitelé předplatného na MHD.

Olomouc má za sebou první rok pilotního projektu bikesharingu. Sdílená kola byla v ulicích od května do října a nabídla 150 bicyklů na 70 stanovištích. Za minutu jízdy lidé platili korunu. Radní nyní dostali na stůl vyhodnocení provozu a návrh na výběrové řízení na poskytovatele služby pro roky 2026 až 2029.

"Bikesharing vhodně doplňuje veřejnou dopravu. Umožňuje rychlé přesuny hlavně tam, kde autobusová nebo tramvajová doprava není tak častá či dostupná. Zároveň nezatěžuje město emisemi ani hlukem a má pozitivní dopad na zdraví obyvatel," vysvětlil náměstek primátora Olomouce Tomáš Pejpek (ProOlomouc).

Radní souhlasili s přípravou výběrového řízení na provozování bikesharingu pro období 2026 až 2029. Parametry nové služby mají vycházet z praxe českých měst, kde je standardem například prvních 15 minut zdarma nebo zvýhodnění držitelů předplatného MHD. Město zvažuje také možnost menší flotily elektrokol.

Jezdili bez helmy, kolo už si nepůjčí. V Přerově zrušili účet desítkám mladistvých

Půjčování sdílených kol patří v Přerově mezi velmi oblíbené služby, provozovatel i zástupci města ale zdůrazňují povinnost jezdit na bicyklu s přilbou, která platí pro osoby do 18 let. I přes řadu upozornění část mladistvých uživatelů stále důležité...

Analýza ukázala, že bikesharing v Olomouci většina lidí používá jen občas. Zhruba 41 procent si kolo bere jednou týdně, pouze deset procent více než pětkrát týdně. Intenzita je ve srovnání s jinými městy v Česku nižší. V minulých letech ovšem město sdílení kol finančně moc nepodporovalo.

Nejvytíženější trasy vedly především mezi Šantovkou, univerzitními lokalitami, krajským úřadem a hlavním nádražím. "To potvrzuje významnou roli studentů Univerzity Palackého, kteří patří k hlavním uživatelům služby," míní Pejpek. 

Pilotní projekt během sedmi měsíců přinesl 40 411 výpůjček. "Průměrná jízda trvala 13 minut a měřila přibližně 1,5 kilometru. Nejvíce se jezdilo v letních měsících, zejména v srpnu, kdy počet výpůjček překročil sedm tisíc. Naprostá většina jízd, tedy 79 procent, trvala méně než 15 minut, což potvrzuje, že sdílená kola slouží hlavně pro krátké přesuny po městě,“ dodal náměstek. Službu využívalo měsíčně v průměru 1276 uživatelů.

Ohodnoť článek

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky sdílení, kola, půjčování, bikesharing, služby, doprava, Olomouc, Tomáš Pejpek, Univerzita Palackého v Olomouci, ProOlomouc, výběrové řízení

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.

Pošli tip na kulturní akci

Publikace zaslané kulturní či sportovní akce není garantována a vždy o publikaci rozhoduje redakce.
Zasláním tipu do redakce zároveň deklaruji, že mám svolení s užitím fotografie.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Odesláním formuláře souhlasím s obchodními podmínkami, etickým kodexem a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.