Mladá kamera, festival filmů autorů do 30 let, skončil v sobotu 30. března v Uničově. Divákům a porotcům se v soutěži představilo celkem 57 snímků. Hlavní cenu si odnesl film sedmnáctiletého Ondřeje Trojana Božská alegorie, cenu diváků získal film Rudolfa Mašaty Až skončí léto. O oceněných filmech rozhodovala pětičlenná porota v čele s filmovým pedagogem Martinem Čihákem.
O účast v soutěži letos bojoval rekordní počet 175 krátkých filmů (z toho více než 20 ze zahraniční), do samotné soutěže jich organizátoři z místního Spolku pro film a video Uničov vybrali jen necelou třetinu. Nejpočetněji byly v soutěži zastoupeny hrané filmy, které tvořily téměř polovinu soutěžní kolekce. Jejich tematický záběr byl tradičně velmi široký – od anekdotických minipříběhů přes grotesku, komorní psychologické drama, krimi až třeba po výpravnou pohádku. Desítka soutěžních filmů reprezentovala dokumentární žánr s převahou portrétních dokumentů přibližujících zajímavé osobnosti kulturního a společenského života. Zvláštní kategorie byla opět vyhrazena animovaným filmům, kterých se letos představilo celkem jedenáct.
Kvality soutěžních filmů hodnotila s předsedou Martinem Čihákem, dlouholetým porotcem Mladé kamery a pedagogem střihové skladby FAMU. Vedle něj v porotě zasedli režisér Radim Špaček, scenárista, publicista a spisovatel Ondřej Štindl, dokumentaristka Jana Počtová a kurátorka Přehlídky filmové animace a současného umění Olomouc Marie Meixnerová.
Ve svém závěrečném shrnutí porota uvedla: „Mladá kamera je každoročně přehlídkou plnou překvapení, plnou radosti i plnou vzrušení. Nejinak tomu bylo i letos. U oceněných filmů si porota váží především sjednocení tématu s použitými výrazovými prostředky. Porota oceňuje zájem a hravost mladých lidí, kteří často, leč mnozí z nich jsou amatéry a filmové tvorbě se věnují ve svém volném čase, ukázali nadšení pro médium filmu jako takové. Porota si též velmi cení osobní přítomnosti autorů, kteří se odvážili dialogu s porotou a cizelovali velmi důležitou dovednost sebeprezentace a obhajoby vlastních děl, postupů a názorů, která k filmařské tvorbě též neodmyslitelně patří. Velmi zajímavé bylo sledovat rozdílné motivace a přístupy autorů ke své tvorbě - někteří natáčejí filmy čistě pro radost a zábavu, jiní se snaží přiblížit dílům, která znají z kina a televize a úzkostlivě dodržují všechny konvence, ti ostatní se snaží o autentickou a originální výpověď o světě, i když někdy šlápnou vedle.“ V jisté nadsázce apeloval předseda poroty na autory slovy: „A proto autoři pamatujte: když už máte v záběru bagr, tak koukejte vědět, proč tam je. Protože žádný bagr není jenom tak. A jestli je jenom tak, tak to není bagr a nemá cenu se jím zabývat.“
Hlavní cenu si podle rozhodnutí festivalové poroty odnesl Ondřej Trojan za svůj artový film Božská alegorie, jímž se snažil zachytit koloběh vnitřního života každého člověka. Sám autor své dílo charakterizoval jako film o citech a pocitech: o tom, co není vidět venku, a tom, co se děje uvnitř. V diváckém hlasování si nejlépe vedl hraný film Až skončí léto. Jeho režisér Rudolf Mašata v něm zachytil krátký komorní příběh magického vztahu malého chlapce a jeho strýce.
V doprovodném programu festival uvedl kromě jiného také výběrovou projekci snímků z filmového projektu Muzea umění Olomouc VARY(ace) a filmů ze soutěže „Jiné vize“, jež je součástí filmové přehlídky PAF Olomouc. Slavnostní sobotní večer přinesl kromě předání cen také dokumentární filmovou vzpomínku na nedávno zesnulého dlouholetého spolupracovníka Mladé kamery Petra Láška.
Tečkou za festivalem byla afterparty v restauraci Na Střelnici v uničovském městském parku, při níž si festivaloví hosté mohli zatančit mimo jiné na rytmy elektropopové kapely Midi Lidi.