Nastudování slavného klasického baletu proběhne v rámci oslav čtyři sta let od úmrtí španělského básníka a spisovatele Miguela de Cervantese, který vdechl život důmyslnému rytíři jménem don Quijote de la Mancha. Premiéra se uskuteční v pátek 4. listopadu 2016 od 19 hodin v Moravském divadle v Olomouci. Režie a choreografie je v kompetenci bývalé primabaleríny Hany Vláčilové.
„Do přípravy inscenace jsme šli s obrovskou chutí. Balet Don Quijote má v sobě španělský temperament, pozitivní energii, živelnost. Své dělá i hudební doprovod od Tomáše Hanáka,“ říká režisérka a choreografka Hana Vláčilová. „Balet je inspirovaný jednou epizodou z druhého dílu známého Cervantesova románu. Odehrává se v několika prostředích – na náměstíčku, v táboře cikánů, taverně. V baletu je dostatek humorných scén i postav, třeba vdavekchtivý Gamacho nebo Sancho Panza,“ doplňuje popis umělecký šéf baletu Moravského divadla Robert Balogh. I když se inscenace nazývá podle hlavního hrdiny románu Don Quijote, v baletu je jeho role spíše okrajová. „Jeho role prochází dějem, do kterého ale výrazně nezasahuje. S jedinou výjimkou, což je souboj s větrným mlýnem, při němž je Quijote sražen k zemi a zdá se mu sen. Zásadní roli zde opravdu nemá,“ popisuje úlohu rytíře režisérka.
„Příběh je relativně jednoduchý - vypráví o lásce Kitri a Basila a hudba se mu plně podřizuje,“ dodává Balogh. Hlavní mužské role se ujme Ivo Jambor v alternaci s Antonínem Blahutou. „Basil je postava náročná po technické i herecké stránce. Chudý španělský kluk působí sebevědomě a je si jistý každým svým krokem a gestem, které udělá,“ přibližuje svoji alternaci Blahuta. Roli Kitri získala Yui Kyotani s náhradnicí Karolinou Zarach. „Po premiéře Spící krasavice jsem Hanu Vláčilovou prosila, ať zase přijede, že s ní moc a moc chci zase pracovat. Naprosto ji důvěřuji, dokáže během chvilky přesně popsat, co po mě požaduje, co dělám dobře a co špatně,“ popisuje Kyotani spolupráci s režisérkou.
Don Quijote je jeden z nejslavnějších baletů Ludwiga Minkuse a Marie Petipy, který vznikl před necelými sto padesáti lety. V roce 1900 se inscenace dočkala dalšího, moskevského nastudování Alexandra Gorského. Úprava libreta od Hany Vláčilová má v sobě něco málo z obou. „Muselo dojít ke zkrácení původní verze, přizpůsobit ji vnímání současného diváka. Dalším důvodem krácení byl i omezený počet členů souboru. Zachovali jsme to, co je nezbytně nutné k dovyprávění příběhu,“ říká bývalá primabalerína Národního divadla, která si netroufá tvrdit, že půjde o výtažek toho nejlepšího. V roce 2003 došlo k původnímu uvedení baletu Don Quijote v režii Jiřího Kyseláka.
Režisérka, choreografka a pedagožka Hana Vláčilová nepřijala pozvání do Moravského divadla poprvé. Podílela se také na úspěšných inscenacích Labutí jezero a Spící kráska. „Upřímně řečeno nesnáším stále častější tendence aktualizovat a modernizovat klasická baletní díla. V této věci jsem velice konzervativní. Když už chtějí tvůrci aktualizovat, tak s novým libretem a hudebním doprovodem. Když Labutí jezero, tak s krásnými kostýmy a pohádkovým zámkem,“ podotýká Vláčilová.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.