Nedokončená dálnice. Téma, které je už po několik let ústředním přerovským tématem. V posledních dnech se diskuze opět naplno rozproudila. Tři spolky a šest občanů z Dluhonic totiž podali hned několik odvolání, k nimž se nyní magistrát podrobně vyjádřil.
Ředitelství silnic a dálnic potvrdilo, že tato odvolání mohou významně zkomplikovat stavbu, která má začít nejpozději příští rok, kdy pro ni končí výjimka EIA. Po její platnosti už podle zástupců města bude velmi těžké chybějící desetikilometrový úsek dálnice dostavět. „Úředníci šli opravdu do detailů a velmi precizně vše zdůvodnili. Hrajeme o čas, protože pokud propadne EIA, celý proces se zkomplikuje a dostavba dálnice se pro nás může stát vzdálenou budoucností – a to nechceme dopustit,“ uvedl radní pro dopravu Tomáš Navrátil (ANO).
Odvolání podaly tři spolky - Děti Země, Voda z Tetčic, Krajina Dluhonice spolu s šesti dluhonickými občany, tedy obyvateli obce, kudy má zbylý úsek vést. Požadovali například zvážení varianty dostavby mimo Dluhonice. Podle Miroslava Patrika z Dětí Země upozorňují v odvolání na chyby procesu EIA v roce 2000, který neposoudil varianty dálnice mimo Dluhonice a na chyby závazného stanoviska o šestnáct let později, které bylo vydáno bez účasti veřejnosti. Současně žádají také o přezkum závazných stanovisek.
Jeden z dluhonických místních v odvolání upozornil zase na fakt, že původní územní rozhodnutí bylo vydáno v březnu roku 2006 a dle stavebního zákona mělo platnost maximálně pět let. Původní dříve vzniklá stanoviska ohledně dopadu na životní prostředí tak podle něj již nejsou aktuální. Míní tak i kvůli změně územního rozhodnutí, které upravuje některé z parametrů D1.
„Je to pro nás výsměch. Přerované se dusí v dopravně ucpaném Přerově, naše děti plní ordinace alergologů, my tu s policií korigujeme dopravu, aby se město nestalo úplně neprůjezdné - a aktivisté nejdříve stavbu rozporují kvůli křečkům v poli, nově jim pak vadí jeden strom v trase a náletové křoviny,“ tvrdí primátor Přerova Petr Měřínský (ANO).
„Zhruba na konci ledna pak bude veškerá dokumentace převezena z olomouckého magistrátu na krajský úřad. Tady příslušné oddělení odboru strategického rozvoje veškeré náležitosti prozkoumá a odvolání buď zamítne, nebo potvrdí, nebo vrátí k dalšímu projednání,“ popsal postup vedoucí odboru rozvoje přerovského magistrátu Pavel Gala. Radnice by si přála, aby na jaře tohoto roku padlo kladné rozhodnutí, přičemž by pak následovala příslušná stavební povolení. To hlavní by řešilo Ministerstvo dopravy. „Další katastrofické scénáře nebudu zmiňovat, chci být optimistou a pevně věřím, že Ředitelství silnic a dálnic napne všechny síly, aby chybějící část dálnice D1 byla zahájena v roce 2021 a sloužila ke spokojenosti drtivé většiny Přerovanů,“ řekl na závěr Gala.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.