Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.
PR článekStředa, 16. ledna 2019, 15:00
Z Hluboček do Ameriky. Sice jenom na krátko, ale přesto to stálo za to. Jen málokterý operátor v nadnárodní společnosti se pracovně podívá do světa. Martinu Luzarovi a Blance Vojáčkové z Honeywell Aerospace Olomouc se to podařilo. Dva týdny ve Phoenixu v Arizoně byly nabité praktickými radami a netradičními zážitky.
Osm časových zón a lehce přes 9500 kilometrů. Tak daleko jsou od sebe vzdálené Hlubočky-Mariánské Údolí a Phoenix. Dvě z továren společnosti Honeywell Aerospace, kde vznikají letecké motory pro Airbusy, Boeingy a další stroje. „Když to zjednoduším, tak u nás vyrábíme většinu nerotačních dílců a ve Phoenixu se motory skládají dohromady,“ vypráví na dílně v Hlubočkách Martin Luzar, montážní technik, který v Honeywellu pracuje od maturity na průmyslovce. „Baví mě učit se nové věci. Po šesti letech jsem si proto řekl, že bych místo ručního kompletování dílců zkusil něco odbornějšího. A právě ve druhé polovině roku 2016 firma definitivně rozhodla o přesunu části výroby z Ameriky do Hluboček a věci se daly do pohybu.“
Abychom správně porozuměli přesunu výroby, musíme se podívat o něco hlouběji do minulosti. Honeywell Aerospace totiž koupil tradiční firmu z Hluboček roku 2002 a pustil se do modernizace výroby. Vedle staré haly na břehu říčky Bystřice tedy vznikla ještě jedna zbrusu nová, použité stroje uvolnily místo moderním zařízením, a protože si strojaři od Olomouce vybudovali velmi dobrou pověst, přesouvají se sem z Phoenixu stále sofistikovanější výrobní programy.
„Při každém přesunu je potřeba, abychom se to od kolegů z Arizony pořádně naučili. Protože jsem tehdy vyhrál v interním výběrovém řízení, vydal jsem se na dva týdny do Ameriky,“ vysvětluje Martin. Ve výběrovém řízení na montážního technika uspěla před dvěma lety i Blanka Vojáčková, která na rozdíl od Martina vystudovanou strojařinu nemá a s výrobou se pořádně seznámila až v Honeywellu. „Naučila jsem se to pěkně od píky. Když jsem si už byla jistá tím, co umím, zkusila jsem další krok,“ popisuje Blanka s tím, že v Honeywellu při povyšování nebo změně pozice nezáleží, jak dlouho ve firmě pracujete, ale jestli máte zájem a jak své práci rozumíte. „Zaškolení v Americe byl moc příjemný bonus,“ dodává Blanka.
Při výrobě leteckých motorů se postupuje podle přísných pravidel, což se projevuje i tak, že samotná výroba jednotlivých dílců se mezi jednotlivými továrnami tolik neodlišuje. Až na to, že se v Americe mluví anglicky a zaměstnanci sestavují finální produkt. „Kolegové z Phoenixu nám velmi podrobně vysvětlovali, jak na to, na co si dávat pozor a co se všechno může při kompletování té naší podsestavy stát,“ vzpomíná Martin na dva týdny v Arizoně a ukazuje směrem k relativně velké součástce, která odpočívá na pojízdném vozíku. „Je mi třicet a bylo zajímavé, že jsem tam patřil k nejmladším. Celé to bylo hodně praktické, jeden z inženýrů se výrobě leteckých motorů věnoval snad čtyřicet let, takže jsme se toho naučili opravdu hodně.“
Letecký motor je velká stavebnice, při jejímž skládání není možné udělat chybu. I proto bylo zaškolování velmi intenzivní a časově náročné. „Byli jsme ve fabrice každý den od šesti ráno do tří odpoledne, kromě víkendu. První dny jsme přihlíželi, jak kolegové postupují, pak se role obrátily a my se ujali montování. A naučili jsme se to asi dobře,“ usmívá se Blanka, „kolegové přiletěli zkontrolovat hned první sérii dílců a vše bylo podle jejich představ. Teď už to v Hlubočkách kompletujeme skoro dva roky a vše funguje, jak by mělo. Když máte možnost vidět finální produkt, pochopíte lépe celý kontext výroby, což je k nezaplacení.“
Ačkoli bylo jasnou prioritou posbírat know-how a naučit se správný postup při montáži podsestav leteckých motorů, nebyl pro Martina s Blankou pobyt v Americe pouze pracovní. „O víkendu jsme toho zvládli docela dost. Podívali jsme se do hor, na poušť i do Los Angeles. Najezdili jsme asi 1200 mil, bylo úžasné vidět tu krajinu a zažít ty ohromné vzdálenosti, ale víc toho za takovou krátkou dobu stihnout opravdu nešlo,“ shodují se oba mladí strojaři a Martin hned doplňuje příklad: „Když chcete vyrazit z Phoenixu třeba do Disneylandu, je to „jen“ šest hodin jízdy autem. U nás je už padesát kilometrů daleko. Američané jsou usměvavější a pozitivnější než Češi. Bylo to až nakažlivé. Moc se mi líbilo, že jsme s kolegy vyrazili po práci na pivo a měli možnost poznat je trochu víc.“
Úspěšný přesun výroby podsestav leteckých motorů, na kterém se podíleli Martin s Blankou, je důkazem, že Honeywell Aerospace se špičkovými strojaři od Olomouce počítá. Vzhledem k investicím do nových strojů a zázemí lze navíc předpokládat, že se výrobní programy v Hlubočkách budou nadále rozvíjet. Tím se otevírají další možnosti pro šikovné zaměstnance, aby si cestu do Ameriky vyzkoušeli na vlastní kůži.
Třeba by to za nějakou dobu mohla být i příležitost pro vás. Pro začátek se podívejte na www.spickovastrojarina.cz, kde se o kariéře v Honeywell Aerospace Olomouc dozvíte více.