Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.

Když se operátoři z Honeywell Olomouc zaučují v Americe

PR článek

Z Hluboček do Ameriky. Sice jenom na krátko, ale přesto to stálo za to. Jen málokterý operátor v nadnárodní společnosti se pracovně podívá do světa. Martinu Luzarovi a Blance Vojáčkové z Honeywell Aerospace Olomouc se to podařilo. Dva týdny ve Phoenixu v Arizoně byly nabité praktickými radami a netradičními zážitky.

Osm časových zón a lehce přes 9500 kilometrů. Tak daleko jsou od sebe vzdálené Hlubočky-Mariánské Údolí a Phoenix. Dvě z továren společnosti Honeywell Aerospace, kde vznikají letecké motory pro Airbusy, Boeingy a další stroje. „Když to zjednoduším, tak u nás vyrábíme většinu nerotačních dílců a ve Phoenixu se motory skládají dohromady,“ vypráví na dílně v Hlubočkách Martin Luzar, montážní technik, který v Honeywellu pracuje od maturity na průmyslovce. „Baví mě učit se nové věci. Po šesti letech jsem si proto řekl, že bych místo ručního kompletování dílců zkusil něco odbornějšího. A právě ve druhé polovině roku 2016 firma definitivně rozhodla o přesunu části výroby z Ameriky do Hluboček a věci se daly do pohybu.“

Abychom správně porozuměli přesunu výroby, musíme se podívat o něco hlouběji do minulosti. Honeywell Aerospace totiž koupil tradiční firmu z Hluboček roku 2002 a pustil se do modernizace výroby. Vedle staré haly na břehu říčky Bystřice tedy vznikla ještě jedna zbrusu nová, použité stroje uvolnily místo moderním zařízením, a protože si strojaři od Olomouce vybudovali velmi dobrou pověst, přesouvají se sem z Phoenixu stále sofistikovanější výrobní programy. 

„Při každém přesunu je potřeba, abychom se to od kolegů z Arizony pořádně naučili. Protože jsem tehdy vyhrál v interním výběrovém řízení, vydal jsem se na dva týdny do Ameriky,“ vysvětluje Martin. Ve výběrovém řízení na montážního technika uspěla před dvěma lety i Blanka Vojáčková, která na rozdíl od Martina vystudovanou strojařinu nemá a s výrobou se pořádně seznámila až v Honeywellu. „Naučila jsem se to pěkně od píky. Když jsem si už byla jistá tím, co umím, zkusila jsem další krok,“ popisuje Blanka s tím, že v Honeywellu při povyšování nebo změně pozice nezáleží, jak dlouho ve firmě pracujete, ale jestli máte zájem a jak své práci rozumíte. „Zaškolení v Americe byl moc příjemný bonus,“ dodává Blanka.

Prioritou byla práce, ale zbyl čas i na cestování

Při výrobě leteckých motorů se postupuje podle přísných pravidel, což se projevuje i tak, že samotná výroba jednotlivých dílců se mezi jednotlivými továrnami tolik neodlišuje. Až na to, že se v Americe mluví anglicky a zaměstnanci sestavují finální produkt. „Kolegové z Phoenixu nám velmi podrobně vysvětlovali, jak na to, na co si dávat pozor a co se všechno může při kompletování té naší podsestavy stát,“ vzpomíná Martin na dva týdny v Arizoně a ukazuje směrem k relativně velké součástce, která odpočívá na pojízdném vozíku. „Je mi třicet a bylo zajímavé, že jsem tam patřil k nejmladším. Celé to bylo hodně praktické, jeden z inženýrů se výrobě leteckých motorů věnoval snad čtyřicet let, takže jsme se toho naučili opravdu hodně.“

Letecký motor je velká stavebnice, při jejímž skládání není možné udělat chybu. I proto bylo zaškolování velmi intenzivní a časově náročné. „Byli jsme ve fabrice každý den od šesti ráno do tří odpoledne, kromě víkendu. První dny jsme přihlíželi, jak kolegové postupují, pak se role obrátily a my se ujali montování. A naučili jsme se to asi dobře,“ usmívá se Blanka, „kolegové přiletěli zkontrolovat hned první sérii dílců a vše bylo podle jejich představ. Teď už to v Hlubočkách kompletujeme skoro dva roky a vše funguje, jak by mělo. Když máte možnost vidět finální produkt, pochopíte lépe celý kontext výroby, což je k nezaplacení.“

Ačkoli bylo jasnou prioritou posbírat know-how a naučit se správný postup při montáži podsestav leteckých motorů, nebyl pro Martina s Blankou pobyt v Americe pouze pracovní. „O víkendu jsme toho zvládli docela dost. Podívali jsme se do hor, na poušť i do Los Angeles. Najezdili jsme asi 1200 mil, bylo úžasné vidět tu krajinu a zažít ty ohromné vzdálenosti, ale víc toho za takovou krátkou dobu stihnout opravdu nešlo,“ shodují se oba mladí strojaři a Martin hned doplňuje příklad: „Když chcete vyrazit z Phoenixu třeba do Disneylandu, je to „jen“ šest hodin jízdy autem. U nás je už padesát kilometrů daleko. Američané jsou usměvavější a pozitivnější než Češi. Bylo to až nakažlivé. Moc se mi líbilo, že jsme s kolegy vyrazili po práci na pivo a měli možnost poznat je trochu víc.“

Příležitost pro všechny šikovné lidi

Úspěšný přesun výroby podsestav leteckých motorů, na kterém se podíleli Martin s Blankou, je důkazem, že Honeywell Aerospace se špičkovými strojaři od Olomouce počítá. Vzhledem k investicím do nových strojů a zázemí lze navíc předpokládat, že se výrobní programy v Hlubočkách budou nadále rozvíjet. Tím se otevírají další možnosti pro šikovné zaměstnance, aby si cestu do Ameriky vyzkoušeli na vlastní kůži.

Třeba by to za nějakou dobu mohla být i příležitost pro vás. Pro začátek se podívejte na www.spickovastrojarina.cz, kde se o kariéře v Honeywell Aerospace Olomouc dozvíte více.

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky Honeywell, operátoři, práce, Amerika, Hlubočky, Phoenix, Olomouc, letecký motor, výroba, Arizona, Honeywell Aerospace Olomouc, Honeywell Aerospace

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.