Výstavba protipovodňové ochrany Olomouce probíhá podle vedení města bez vážnějších komplikací. Po zbourání původního mostu v ulici Komenského pokračuje stavba nového mostu. Současně s tím stavaři provádějí vrtané piloty nábřežních zdí na pravém břehu, budují přeložku sběrače, staví opěrné zídky i jílocementové stěny.
V ulici Komenského už se rýsuje spodní stavba nového mostu. Na pravém břehu dochází k betonáži základu a armování, na levém břehu dělníci armují jednu z mostních opěr. „V letošním roce se nám v místech, kde povedou zdi nového nábřeží, podařilo provést skoro 80 nových pilot. Na obou březích byly dokončeny veškeré piloty pro hlubinné založení mostu Komenského. Současně s tím probíhají náročné práce při překládání sběrače, hloubení a pažení šachet a pokládání potrubí na levém břehu. Důlní ražba kanalizačního sběrače, která patří mezi unikátní a šetrné stavební postupy použité na stavbě, je prováděna ručně bez použití těžké mechanizace, aby v blízkosti domů nedocházelo k otřesům,“ popisuje průběh prací generální ředitel povodí Moravy, s. p. Václav Gargulák.
Hlavní stavební práce na mostu v ulici Komenského by tak měly být hotové v původně avizovaném termínu, tedy na podzim 2019. Budoucí podoba protipovodňové ochrany se rýsuje ale i níže po toku. „Na nově vzniklé opěrné zídky v blízkosti vysokoškolských kolejí jsme jenom v letošním roce použili 240 metrů krychlových železobetonu, jílocementové stěny pod zdmi u Envelopy se od konce prosince rozrostly o 400 metrů čtverečních,“ vyjmenovává jednotlivé prvky rostoucí stavby Gargulák.
Výstavba protipovodňových opatření na řece Moravě v centru Olomouce je v klíčové fázi. Na podzim ji zdržel archeologický průzkum, který si vyžádal dvouměsíční pozastavení části stavebních prací u mostu Komenského. Výstavba rozšiřování koryta Moravy a hrází mimo zástavbu naopak pokračovala podle plánu. Celkový harmonogram v tuto chvíli běží bez zásadních prodlev.
Probíhající II. B etapa výstavby protipovodňové ochrany Olomouce spočívá především ve výstavbě hrází a protipovodňových zdí a rozšíření koryta a nábřeží a snížení tzv. berem, částí koryta zaplavovaných při vyšších průtocích. „Pravý břeh řeky Moravy bude v tomto úseku širší o 11 až 12 m a levý břeh o 3 až 4 m. V místě vznikne náplavka, která poskytne obyvatelům Olomouce atraktivní prostor pro trávení volného času v blízkosti řeky Moravy. Součástí projektu je také demontáž stávajících mostů a výstavba mostů nových v ulicích Masarykově a Komenského,“ dodává investiční ředitel Povodí Moravy, s. p. Tomáš Bělaška.