V Česku se dnes koná charitativní akce Giving Tuesday neboli Dárcovské úterý. Představuje reakci na nákupní Black Friday neboli Černý pátek se slevami a utrácením. Na prospěšné projekty pro potřebné mohou přispět drobní dárci, firmy i nadace. Akce se v Česku koná popáté. Zastřešuje ji Asociace společenské odpovědnosti. Za první čtyři ročníky se podle pořadatelů podařilo vybrat přes 111 milionů korun a desítky tun oblečení a potravin. Ve světě se Dárcovské úterý uskutečnilo poprvé v roce 2012.
„Na Giving Tuesday padají dárcovské rekordy - ne nadarmo se po celém světě stalo nejštědřejším dnem v roce," uvedli pořadatelé. Podle nich mohou zájemci darovat část výplaty i věci, které už nepoužívají. Školy či firmy mohou uspořádat sbírku. Věnovat je možné také dobrovolnickou práci a svůj čas. Zapojit se mohou rodiny, instituce, podniky, čtvrti i města.
V letošním ročníku mohou zájemci přispět třeba na hospicovou péči, vzdělávání, linku pro seniory, služby pro handicapované či pomoc dětem, jimž zemřeli rodiče. Seznam s podrobnostmi je na webu www.giving-tuesday.cz.
V Česku se loni do Dárcovského úterý přihlásilo 333 dobročinných projektů, které žádaly o podporu. Vybralo se 77,99 milionu korun. Předloni kampaň vynesla 31,92 milionu, o peníze usilovalo 228 projektů. V roce 2017 lidé přispěli částkou 7,38 milionu korun. Za první ročník, který se konal v roce 2016, pořadatelé částku neuvedli. Ve světě se v minulém roce vybralo na Dárcovské úterý celkem 1,97 miliardy dolarů (43,3 miliardy korun). Oficiálně se zapojilo šest desítek zemí.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.