Do boje proti současné neuspokojivé epidemiologické situaci související s výskytem onemocnění COVID-19 se přidala v měsíci říjnu skupina 37 policistů a občanských zaměstnanců z Krajského ředitelství policie Olomouckého kraje. Jedná se o pracovní skupinu, která byla primárně vyčleněna pro trasování takzvaných rizikových kontaktů v rámci 3. hovorů. Postupně se počet těchto členů skupiny zredukoval v souvislosti s aktuálním vývojem epidemiologické situace v České republice a navíc byla jejich činnost postupně zaměřena i na trasování 1. hovorů, které probíhají přímo s pacienty pozitivně testovanými na onemocnění COVID-19. Denně tito dobrovolníci z řad policie vyřeší desítky telefonátů ať už s rizikovými kontakty nebo přímo s již nakaženými osobami.
Rizikové kontakty v rámci 3. hovorů bývají stanovené dle aktuálně platného algoritmu. Jedná se o osoby, které přišly do kontaktu s COVID pozitivní osobou na dobu delší než 15 minut, na vzdálenost kratší než 1,5 metru a minimálně jeden z nich při kontaktu neměl roušku. Tyto osoby je nutné indikovat k testu, vystavit jim žádanku k odběru a sdělit jim nařízení karantény. Hlavním cílem těchto hovorů je snížení rizika dalšího šíření nákazy na minimum. Důležitou součástí takového hovoru je i poučení o režimu karantény, tedy co musejí tito lidé dodržovat a co mají naopak omezit.
Od pacientů, u kterých se již testem onemocnění prokázalo, je nutné v rámci 1. hovorů zajistit jejich identifikační údaje, informace o jejich zdravotním stavu, oddělit tyto osoby od ostatních zdravých osob nařízením domácí izolace a o jejích podmínkách je poučit. Dále je potřeba od nakažených zjistit, kde se v posledních dnech pohybovali, od koho se mohli nakazit a podle toho následně určit jejich případné další rizikové kontakty.
Samotní policisté i občanští zaměstnanci Krajského ředitelství policie Olomouckého kraje, kteří se k této činnosti zapojili, byli vybráni zejména díky výborným komunikačním schopnostem a o tuto pomoc sami projevili zájem. Jejich stávající práci nebo služební činnost za ně však museli dočasně převzít jejich kolegové, za což jim patří nemalé poděkování.
Veškerá zmíněná aktivita související s trasováním probíhá v internetovém prostředí DAKTELA podporujícím systém chytré karantény a v této aplikaci se museli všichni trasovači v relativně krátkém časovém intervalu naučit velmi dobře pohybovat. To obnášelo několik velmi náročných školení ze strany pracovníků Krajské hygienické stanice Praha, na kterém se kromě práce v prostředí DAKTELY naučili důležité aktuální platné algoritmy a získali i množství informací a rad jak postupovat v jednotlivých specifických situacích při navolávání kontaktů. Pomoc při trasování neprobíhá pouze v územní působnosti Krajské hygienické stanice Olomouc, ale napříč celou republikou. Je proto potřeba znát také specifika jednotlivých krajských hygienických stanic. Důležité a náročné bylo rovněž vybavení všech odpovídající technikou, které muselo zajistit Krajské ředitelství policie Olomouckého kraje. Jednalo se především o notebooky, náhlavové soupravy či mobilní telefony.
Stejně jako v životě potkáváme lidi nejen příjemné, ale i ty, se kterými už bychom se znovu potkat nechtěli, platí to samé i o osobách, které je potřeba kontaktovat a nastalou situaci ohledně epidemie vyřešit. Tyto osoby si předem trasovači nemají možnost vybrat. Nikdy dopředu nevědí, kdo se jim na druhé straně zahájeného telefonátu ozve. Ale zkušenosti jsou takové, že těch, kteří reagují ne příliš přívětivě, je naštěstí minimum. Nutné je však zvládnout všechny telefonáty, i ty nepříjemné, neboť se téměř vždy týkají nemocných jedinců, se kterými je potřeba vzniklou mimořádnou životní situaci během hovoru alespoň z epidemiologického pohledu vyřešit.Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.