Jarní vlna pandemie koronaviru měla negativní dopad na hospodaření více než poloviny firem v Olomouci, které se zapojily do letošního průzkumu podnikatelského prostředí. Projekt jednou za dva roky organizuje radnice a výsledky průzkumů zveřejňuje na svém webu. Do letošního průzkumu se na podzim zapojili zástupci čtyř desítek firem z Olomouce.
Jako negativní hodnotí dopady pandemie koronaviru 37,5 procena oslovených firem a dalších 15 procent je považuje za silně negativní. Na 42,5 procenta oslovených firem pak měla pandemie jen mírné dopady či se nijak neprojevila.
„Za nejčastější problémy způsobené pandemií covid-19 byla označována ztráta či snížení celkového množství zakázek a obtíže při snaze dodržovat hygienická a další nouzová opatření. S ohledem na budoucnost firmy nejvíce tíží vysoká míra nejistoty," sdělila Jana Doleželová z tiskového oddělení radnice.
Průzkum byl zorganizován v září a říjnu. Zúčastnili se ho majitelé či vrcholoví manažeři olomouckých firem. „Jednalo se jak o velké zaměstnavatele a investory, tak i malé a střední firmy s velkým růstovým potenciálem," podotkla Doleželová.
Místní ekonomika podle zástupců navštívených firem nadále roste, od posledního průzkumu v roce 2018 se zvýšil počet zaměstnanců i tržby. „Podle zjištěných výhledů manažerů lze s mírným nárůstem počítat i v následujícím období, záležet ovšem bude na vývoji současné ekonomické situace a hospodářských důsledcích pandemie," uvedla Doleželová.
Z průzkumu vyplynulo, že firmy se potýkají především s nedostatkem kvalifikovaných zaměstnanců, s náklady na jejich mzdy a s domácí či zahraniční konkurencí. „Ze svého pohledu by nejvíce ocenily zrychlení a zefektivnění fungování státní správy, zlepšení dopravní infrastruktury ve městě včetně uskutečnění klíčových staveb a vyšší podporu technického a učňovského školství," dodala Doleželová.
Průzkum připravilo oddělení strategického rozvoje odboru strategie a řízení magistrátu ve spolupráci s poradenskou společností Berman Group a s Okresní hospodářskou komorou Olomouc.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.