Počasí dnes27 °C, zítra27 °C
Čtvrtek 18. července 2024  |  Svátek má Drahomíra
Bez reklam

Méně náklaďáků v Hlubočkách? Správa železnic plánuje modernizaci trati ke kamenolomu

Tisíce těžkých nákladních aut projedou každý rok přes Hlubočky od kamenolomu, který se nachází za obcí. K těžařskému podniku vede železniční vlečka, vlaky přepravují asi 15 procent vytěženého kamene. Díky modernizaci zabezpečovacího zařízení trati by mohla po roce 2023 být trasa více využívaná. Podle zástupců lomu však bude záležet na vyjednaných podmínkách s dopravci.

Správa železnic (SŽ) chystá v Hlubočkách na Olomoucku modernizaci zabezpečovacího zařízení železniční trati, díky které bude moci být ze železniční vlečky místního kamenolomu odváženo více kameniva v nákladních vlacích a ne po silnici. "Realizace se předpokládá v roce 2023, odhadované náklady jsou přibližně 4,3 milionu korun," řekl mluvčí SŽ Dušan Gavenda. Hlubočkami ročně v obou směrem projede takřka 13 000 nákladních aut. Těžké soupravy naložené kamenivem poškozují silnici a snižují bezpečnost dopravy v obci.

Úsek trati mezi stanicemi Hlubočky a Hrubá Voda, na který je napojena železniční vlečka kamenolomu, bude podle Gavendy vybaven novým zabezpečovacím zařízením. "Umožní uzamykání vlaku na vlečce kamenolomu bez nutnosti fyzického doručení traťového klíče do stanice Hlubočky. Vlečka je na železniční trať napojena i v současné době, tato technická úprava zabezpečení ale výrazně rozšíří možnosti jejího využití," vysvětlil.

Šternberk začne ve Lhotě stavět novou cyklostezku směrem na Štarnov

Město Šternberk začne ve Lhotě u železničního přejezdu ve směru na Štarnov stavět novou cyklostezku. Stavba za téměř 5 milionů korun si v jarních měsících vyžádá uzavírku Lhotské ulice. Cyklostezka by měla být otevřena v červnu letošního roku.

Podle manažera lomu Vlastimila Míčka se díky modernizaci zabezpečovacího zařízení rozšíří časový prostor pro přepravu kameniva po železnici, na kterou je vlečka napojená. Loni bylo v lomu vytěženo zhruba 200 tisíc tun kameniva, přičemž po železnici bylo převezeno 15 procent z tohoto množství. Podle Míčka zatím nelze odhadnout, jak se podíl transportu po železnici po úpravě zabezpečovacího zařízení zvýší, vše bude záviset na jednání s dopravci.

Vedení Hluboček si od úpravy zabezpečení trati slibuje snížení frekvence nákladní automobilové dopravy. Obec leží v údolí a jediná cesta do kamenolomu vede po silnici přes její zástavbu. "Máme už informaci, že SŽ s investicí do automatické výhybky počítá. Mělo by to pak v kamenolomu urychlit nakládku a tím se sníží zatížení páteřní silnice vedoucí přes obec. Mají tam snad už 150 let starou výhybku s původním ovládáním, takže se nyní musí přejíždět s klíči," podotkla starostka Hluboček Eva Hasníková.

Ze statistik automobilového provozu podle místostarosty Hluboček Pavla Samka vyplývá, že obcí ročně ve směru na Olomouc projede 5411 naložených nákladních souprav s nosností 30 tun a dalších 1036 naložených nákladních automobilů, které uvezou 20 tun kameniva. Prázdná auta pak jezdí v opačném směru. "Pravá část silnice je celkem v pořádku, protože kamiony jedoucí do lomu jsou prázdné. Po levé straně ale jezdí kamiony naložené až 30 tunami materiálu, takže vozovka je tam značně poškozená," upozornil Samek. Silnice je tak po 12 letech od poslední velké opravy podle Samka opět zralá na rekonstrukci, ačkoliv jí stavbaři dávali životnost 70 let.

ANKETA: Kovová Stvůra je pryč. Z olomouckého parku socha míří na prestižní výstavu v Německu

V olomouckých Smetanových sadech byla přes dva roky nepřehlédnutelná. Dvanáctimetrová kovová socha z dílny talentovaného sochaře z Hané Jana Dostála budila rozporuplné reakce. Nyní umělecké dílo nazvané Stvůra zamíří na sever Německa, na výstavu...

Ohodnoť článek

Autoři | Foto mapy.cz/Zdiša Doupal

Štítky železnice, přejezd, trať, Hlubočky, modernizace, Správa železnic, Olomouc, silnice, zabezpečovací zařízení, Správa železniční dopravní cesty, Olomoucký kraj, Hrubá Voda

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Méně náklaďáků v Hlubočkách? Správa železnic plánuje modernizaci trati ke kamenolomu  |  Společnost  |  Zprávy  |  Hanácká Drbna - zprávy z Olomouce a Olomouckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.