Počasí dnes7 °C, zítra6 °C
Pondělí 25. listopadu 2024  |  Svátek má Kateřina
Bez reklam

Rosťa má nejsledovanější letecký kanál v Česku. Točil cestu tygrů i největší nákladní letadlo

I když poprvé letěl jako dospělý a o létání se nikdy dřív víc nezajímal, Rostislav Kopecký provozuje nejsledovanější letecký kanál na Youtube v České republice. Učarovalo mu letiště v Ruzyni a změnilo mu život. Létá po celém světě, ukazuje lidem zákulisí letadel i letišť a zpovídá výjimečné Čechy z leteckého prostředí.

„Jako malý jsem nikdy neletěl, s rodiči jsem jezdil na dovolenou do Španělska autem“

S Rosťou jsme se potkali v jeho nahrávacím studiu, kde vzniká jeho Letecký podcast. Celé je samozřejmě vybaveno a vyzdobeno v leteckém stylu, jsou tu sedačky z letadel, jejich evakuační plány, fotografie, plakáty nebo i páska ze slavnostního uvítání na letišti v Keflavíku. K rozhovoru ještě tematicky pustil záznam z kokpitu Airbusu A380 letícího z Prahy do Dubaje.

Tady Rosťa natáčí rozhovory s lidmi z leteckého prostředí, piloty i pilotkami, dispečery leteckého provozu, letuškami a dalšími zaměstnanci a lidmi z branže. K tomu se svým týmem točí reportáže z letů a zákulisí letišť. Jeden by řekl, že jeho práce je výsledek celoživotního nadšení, koníčku, který měl od dětství, a teď si splnil sen a může se tím živit. A přesně tak to není.

„Já jsem původem ze středních Čech, směrem na jih, a kolem žádné letiště nebylo, maximálně nějaký aeroklub,“ směje se Rosťa. „Jako malý jsem nikdy neletěl, s rodiči jsem jezdil na dovolenou do Španělska autem.“

Poprvé letěl až před deseti lety, cestoval do Paříže. Takže jak se člověk dostane z úplného amatéra, kterého letadla jen fascinují, v odborníka, kterého v leteckém světě uznávají? V Rosťově životě k tomu pomohla spousta, řekněme, osudových náhod.

Letiště, to je svět ve světě

Na pražské letiště a do jeho zákulisí se poprvé dostal přes svou práci v médiích. Točil, stříhal a produkoval na volné noze.

Letiště ho pak oslovilo s prosbou o natočení dokumentu o rekonstrukci příletové dráhy. „Tam to všechno začalo, tam začala láska k letectví a postupně se rozvíjela. Strávili jsme na tom staveništi asi pět měsíců. Měli jsme možnost být ve styku jak s lidmi z letiště, tak se stavebními firmami. Já jsem tam byl skoro obden.“

„A tam jsem začal vnímat co je letiště, jaký je to organismus, jaký to je svět. Do té doby jsem nepoznal nic, co by bylo tak komplexního, a co by bylo pro mě bylo tak zajímavého a funkčního, jako bylo letiště. Je to vlastně svět ve světě.

Na dokumentu pracoval s kolegou rok. Místo poznal skrz na skrz, pražské letiště se pro něj stalo ikonou. S místním týmem pak točil videa pro Youtube a na sociální sítě. „Za tu dobu jsem tam zažil asi jedny z nejkrásnějších let, které mě utvrdily v tom, že to chci dělat.“

Viděl přistání legendárních strojů, mezi kterými bylo i ukrajinské slavné nákladní letadlo Mrija, nejtěžší letadlo s nejširším rozpětím křídel. Během několika let zažil věci, na které lidé čekají celý život.

Na Ruzyni se seznámil i s manželkou

Aby těch náhod nebylo málo, na letišti v Ruzyni poznal i svou budoucí ženu.

Viděl, jak si v kokpitu Airbusu A380 nějaká neznámá paní v uniformě Emirates dělá fotku z okýnka, a napsal jí, že by to chtěl taky. Kromě jedinečné selfie tam tak tehdy získal i lásku jménem Jiřina.

Jiřina mu pomohla svět letectví prozkoumat ještě dál. Nadšenec, co zatím obdivoval dění v českém rybníčku, se potkal s jejím známým Samem Chuim a změnil se mu život. Bankéř, který se stal leteckým influencerem, protože mu videa na Youtube víc nesla, vzal Rosťu pod svá křídla a začali spolupracovat. Samovi kontakty a Rosťův kameramanský um šli ruku v ruce.

„Kam člověk přijede, tam ho lidi znají. Projít s ním letiště je náročné, na airshow se s ním fotí, chtějí podpisy.“

Do té doby měl Rosťa na Youtube pár videí přistávajících letadel a to bylo všechno. S manželkou vymysleli jeho přezdívku FlyRosťa a on se rozhodl, že na něm zapracuje, a začal točit podcast. Prvním hostem byla letuška, video mělo dvacet minut a za pár týdnů na něj kliklo pár tisíc lidí. Pak ale zase zapracovala náhoda.

„Mám takové tušení, že musím poděkovat Martinovi Veselovskému"

Já jsem do toho šel, ne s tou vidinou, toho, kde jsme dneska, ale s vidinou, že to chci dělat pro leteckou komunitu. Že chci do studia vzít lidi z letectví a představit je těm ostatním, ale ne veřejnosti.“

To se podle Rosti „nějak“ nepovedlo. „Malinko se to zvrhlo a po několika měsících podcast najednou vystřelil a měl čtyřicet tisíc shlédnutí. Mám takové tušení, že musím poděkovat Martinovi Veselovskému z DVTV.“

Ten měl totiž také jako hosta letušku, ta se ovšem o své práci nevyjadřovala úplně v nejlepším světle. To se ale lidem líbí, video si pouštěli a k Rosťovu štěstí zřejmě zapracoval algoritmus Youtube a jeho podcast se jim ukázal také. Dnes už ho sleduje 63 tisíc lidí a jeho videa mají i stovky tisíc zhlédnutí.

S manželkou se stěhoval do Kyjeva

Během svých cest se Rosťa podíval do celého světa, svým sledujícím ukazuje průběh letů, zákulisí hangárů, zajímavosti z kokpitu. Se Samem byli třeba u toho, když Qatar airlines z Kyjeva převáželi do Jihoafrické republiky sedm lvů. Kam ho aerolinky pustí, to natočí.

Mezi místa, které sledujícím představil, je i smutné letiště v ukrajinském Hostomelu, kde dnes leží trosky Antonova An-225, Mriji, která ho v Praze tak okouzlila. Tu na místním letišti viděl ještě v celku a i během nácviku na přehlídku, všechno opět jak jinak než shodou náhod.

Jeho manželka během pandemie přišla o práci, novou si ale našla u Ministerstva zahraničí a přidělili ji právě do Kyjeva. Odcestovali tam v roce 2021.  Dva zástupce Antonova už znalz předchozích cest a jako správný letecký fanatik dlouho nečekal. „Neměli žádné sociální sítě, tak jsem jim nabídl, že něco vymyslíme. A vzali mě rovnou na letiště.“ Mriju tam pak točil, když s ní nacvičovali na oslavy 30. výročí vzniku Ukrajiny.

Znovu se tam pak podíval, až byl stroj i letiště zničeny ruskými vojáky. S Jiřinou je po začátku války samozřejmě čekala evakuace, s městem se rozloučili a vrátili se do Prahy.

Když ale jel ministr zahraničí Jan Lipavský Ukrajinu v červenci minulého roku navštívit, jel se Rosťa jako kameraman a fotograf znalý prostředí pracovně do bývalého domova znovu podívat. A nezapomněl ani Mriju. „Začínali jsme v Irpini, viděli rozstřílené paneláky. Pak jsme pokračovali do Hostomelu. Jsem rád, že jsem to viděl. Abych mohl i divákům u nás ukázat realitu. I když je to pár set kilometrů od nás, tak ne každý věří, že se tam něco takového děje.“

Někdo nám občas napíše, že se přestal bát létat"

Jeden by řekl, že mít nejsledovanější Youtube kanál v Česku vydělá neskutečné peníze. Rosťa ale pokryje náklady a je rád. Všechny lety si platí, nedožaduje se letenek zdarma jako něktěří jiní influenceři. 

„Moje motivace je přinášet do prostor něco, co lidi neznají, umožnit jim zažít něco nového. A někdo nám občas napíše, že se přestal bát létat. Že díky tomu, že sleduje videa, tak dostal kuráž, koupil si letenku a někam letěl. Což je ta nejlepší vizitka."

Hodnocení článku je 94 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Rostislav Kopecký

Štítky letiště, Česko, YouTube, Ruzyně, Španělsko, Praha, Kyjev, letectví, palubní průvodčí, Martin Veselovský

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Rosťa má nejsledovanější letecký kanál v Česku. Točil cestu tygrů i největší nákladní letadlo  |  Společnost  |  Zprávy  |  Hanácká Drbna - zprávy z Olomouce a Olomouckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.