Nová didaktická hmatová hra vznikla na katedře experimentální fyziky Přírodovědecké fakulty Univerzity Palackého. Hra může pomoct nevidomým a slabozrakým dětem pochopit geometrické tvary a procvičit si abecedu. Jde již o třetí hmatovou hru, kterou olomoučtí odborníci vytvořili.
„Naše hra je skvělá tím, že spojuje zábavu s učením. Rozvíjí znalosti českého jazyka, přírodních věd i matematiky, a to včetně geometrie. Podporuje rozvoj matematické, jazykové a čtenářské gramotnosti,“ uvedla Jana Slezáková z katedry experimentální fyziky. Hra se skládá z 12 modulů, které mají podobu různých geometrických útvarů. Šedá deska potom slouží jako hrací plocha. Úkolem hráče je pomocí několika různobarevných modulů sestavit velká písmena abecedy. Herní moduly mají také rozdílnou strukturu a děti je tak mohou pomocí hmatu prozkoumat.
Děti mohou díky hře rozvíjet své zrakové vnímání a paměť, což je podle Slezákové ideální způsob, jak posílit jejich mentální schopnosti. „Hra také podporuje jazykové a řečové dovednosti. Barevné moduly pomáhají hráčům pojmenovat geometrické útvary, porozumět abecedě, uvědomit si pojmy hladký a drsný či třídit, řadit a počítat předměty," doplnila. Hru mohou využít učitelé přírodovědných předmětů i českého jazyka.
Pátek, 31. května 2024, 17:00
Robot, který zastane člověka na poli, ekologická opatření v botanické zahradě, elektřina ze zeleného vodíku, biometanová stanice, rezervace velkých kopytníků a dětské oddíly, které pečují o přírodu. To je šest projektů, které se dostaly do finále...
Podle předsedkyně Asociace zrakových terapeutů Veroniky Růžičkové je hra vhodná nejen pro rozvoj hmatových dovedností, ale i prostorových a matematických představ u dětí s těžkým zrakovým postižením. Hru posuzovala také vedoucí Centra podpory studentů se specifickými potřebami Lucie Flekačová. „Paní doktorka hru vnímá jako záležitost, která může posloužit osobám se zrakovým postižením pro rozvoj kognitivních funkcí i hmatového vnímání. Uvádí, že hru lze považovat jako možnou didaktickou pomůcku či obecně pomůcku, která rozvíjí jednak hmatové vnímání, primárně však spojené s rozvojem ostatních vyšších kompenzačních činitelů," uzavřela Slezáková.
Olomoučtí odborníci už pro nevidomé a slabozraké děti vytvořili trojúhelníkové puzzle nebo trojúhelníkové domino. Všechny skládačky vyrábějí pomocí 3D tiskáren. „Do hrací desky se v průběhu tisku vkládá hmatová část, která je na spodní straně desky. Tato část je předtištěna a hráčům umožňuje pomocí hmatu identifikovat strukturu s přiřazeným popiskem v Braillově písmu. Následují magnety, které dovolují spojované hrací desky zafixovat k sobě. Díky tomu, že je vše zatisknuté do jednoho kusu, je hrací deska kompaktní a odolná. Následně se tisknou jednotlivé elementy," vysvětlil postup výroby Petr Novák z katedry experimentální fyziky.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.