Řídící výbor Integrované územní investice (ITI) Olomoucké aglomerace schválil projekty za stovky milionů korun. Část peněz na opravu dostane kostel svatého Mořice, bazilika Navštívení Panny Marie na Svatém Kopečku, zrekonstruují se Englerovy varhany a zmodernizuje se tramvajová doprava.
Na kostele svatého Mořice by mělo dojít kromě oprav fasády a vyčištění krásných umělecky hodnotných okenních vitráží i k obnovení pater a schodiště ve velké věži chrámu. Tato věž je nepřístupná od roku 1942, kdy zde německá armáda zabavovala zvon pro válečné účely. „Zabavovaný zvon svou vahou prorazil všechna patra. Pod dohledem Wehrmachtu pak putoval na Hřbitov zvonů u Hamburku. Stavebně historický průzkum, nutný pro zpracování projektové dokumentace, bylo tedy nutné provádět pomocí lezecké techniky a pro všechny zúčastněné byl nezapomenutelným dobrodružstvím,“ doplnil Ladislav Šnevajs. Turisté, kteří v současnosti chodívají na věž, využívají boční schodiště.
V obnovené hlavní části věže by navíc vzniklo malé muzeum varhanářství na Moravě, mořického chrámu i města Olomouce. Restaurování se dočkají i slavné Englerovy varhany, které jsou dnes ve velmi špatném technickém stavu a vyžadují generální opravu. Unikátnost varhan a zachování jejich nezaměnitelného zvuku pro příští generace je výzvou pro varhaní restaurátory v celé Evropě. Celkové náklady na projektový záměr jsou odhadnuty na 123 milionů korun, dotace bude 104,5 milionu korun.
Obnova areálu poutní baziliky Navštívení Panny Marie na Svatém Kopečku zahrnuje pokračování obnovy interiérů kostela i úpravy exteriérů. Oprav se dočká například zahrada a nádvoří baziliky. „V nově zasklených ambitech by se například mohly pořádat různé výstavy, společenské a kulturní akce nejen pro obyvatele Svatého Kopečka,“ uvedl garant pracovní skupiny Památky Ladislav Šnevajs. Celkové způsobilé výdaje na projekt činí 123,3 milionu korun, dotace z prostředků ITI bude zhruba 104,8 milionu korun.
Modernizace tramvajové dopravy se v Olomouci týká opravy trati v ulici 1. máje. „Stávající tramvajová trať je ve špatném technickém stavu, konstrukce pochází z 50. let minulého století. Dnešní špatný stav z hlediska bezpečnosti tramvajového provozu nesplňuje požadovaná kritéria Drážního úřadu a vyžaduje omezení rychlosti v tomto úseku,“ vysvětlil význam investice primátor Antonín Staněk. „Čtyři sta metrů trati může být modernizováno i za pomoci dotace ve výši přes 38 milionů korun.“ Celkové způsobilé výdaje činí 45 milionů korun.
ITI je nástroj územního rozvoje, představuje realizaci rozvoje metropolitní oblasti. Projekty jsou financované z Evropských strukturálních a investičních fondů. V rámci ITI předpokládá převážně realizace větších, investičně náročnějších projektů, které mají významný dopad pro řešená území.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.